Jak nie pozyskiwać backlinków?

Istnieje olbrzymia różnica pomiędzy dobrej i złej jakości backlinkami. Nie tylko dla osób, które trafią na takie strony, ale przede wszystkim dla Google. Ostatnio sporo się tu zmieniło i niektóre popularne do niedawna praktyki dziś mogą zaszkodzić.

Jak buduje się popularność strony? Często dzięki poleceniom na innych blogach i serwisach. Z takiego założenia wychodzi Google, który promuje strony z dużym zapleczem odnośników z innych portali. To właśnie backlinki.

Dziki Zachód

Dawniej pozycję w wyszukiwarce mogło poprawić zamieszczanie komentarzy i wpisów z linkami do strony, czy umieszczanie linków na przypadkowych platformach służących tylko do budowania zaplecza. Po kilku latach takich praktyk internet zaczął przypominać „Dziki Zachód” – coraz więcej użytkowników zniechęcało się, trafiając ciągle na bezwartościowe treści i strony pełne spamu. Przyniosło to duże zmiany w algorytmie Google, który ocenia jakość linków. Dziś, aby mieć odpowiednio zbudowane zaplecze pod pozycjonowanie, trzeba postawić na dobrej jakości linki z szanowanych stron.

Dobry i zły guest posting dla budowania backlinków

Blogerzy, którzy są jednocześnie specjalistami w swojej dziedzinie, chętnie wykorzystują tzw. guest posting, czyli zamieszczanie gościnnego wpisu na stronie branżowej lub u konkurencji. Z czasem jednak wielu zaczęło tego nadużywać i pojawiły się blogi, na których większość wpisów to guest posty. Wiele stron komercyjnych miało też „strony widma”, działające tylko po to, by otrzymywać i generować linki. Dziś to już nieskuteczne. Google bierze pod uwagę nie tylko to, czy w innym serwisie pojawił się link do danej strony, ale też, czy jest to portal wartościowy dla czytelników.

Jeśli więc w każdym innym poście na stronie pojawiają się setki innych linków, a czytelnicy omijają to miejsce szerokim łukiem, to takie back linki raczej niewiele dobrego zrobią dla popularności strony. Zdecydowanie lepszym wyjściem od dziesiątek przypadkowych wpisów i back linków na różnych stronach, będzie jeden dobry guest post na portalu, który jest chętnie wybierany przez czytelników. Można budować swój autorytet offline i online, by z czasem trafić na łamy portalu branżowego, czy ogólnopolskiej gazety.

Inny sposób to docieranie bezpośrednio do najpopularniejszych portali w danej dziedzinie. Ich znalezienie jest banalnie proste: wystarczy wpisać w wyszukiwarkę słowo kluczowe (np. „tanie podróże” lub „przepisy na polskie dania”) – pierwsze linki to najpopularniejsze strony. Możesz dodać do wyszukiwania słowo „blog”, jeśli nie szukasz stron firm (które prawdopodobnie niechętnie umieszczą u siebie link do strony konkurencji), tylko osób prywatnych, które mogą pomóc w promocji.

Backlinki w komentarzach: warto czy nie?

Jeśli chodzi o backlinki w komentarzach na postach i stronach, to nadal mogą mieć sens zarówno dla docierania do kolejnych klientów, jak i budowania zaplecza, jednak muszą być dobrze przemyślane. „Spamowanie” forów setkami podobnych wpisów już się nie sprawdzi, bo dla Google takie wpisy nie przedstawiają żadnej wartości.
Aby link na forum był dobrze oceniony, powinien być zamieszczony w chętnie odwiedzanej dyskusji w sposób naturalny.

Nieetyczne i nieskuteczne backlinki

Nasz portal będzie tym popularniejszy, im więcej czasu spędzą na nim odwiedzający. Zamieszczanie linków nie na temat sprawia, że nawet, jeśli ktoś przypadkowo odwiedzi naszą stronę, to po kilku sekundach ucieknie. Najbardziej rażącym przykładem nieetycznego linkowania sprzed kilku lat był odnośnik na popularnym portalu newsowym do oferty salonu samochodowego, w wiadomości o śmiertelnym wypadku samochodowym. Nieliczni odwiedzili link i natychmiast uciekli. Niesmak pozostał.

Linkowanie nie na temat

Warto też pamiętać, że backlinki powinny być budowane stale. Wzmianka na ważnym portalu sprzed kilku lat z czasem straci na ważności i w końcu pozycja w Google spadnie. Dlatego warto dbać o backlinki regularnie. Uwaga – od jakiegoś czasu wyszukiwarka bierze też pod uwagę, jaki jest język linkowanych stron. Jeśli strona polskiego hydraulika ma tysiące linków w sieci na indyjskich czy angielskich forach, Google prawdopodobnie wyłapie oszustwo.

Backlinki w katalogach stron – warto?

Coraz mniejsze znaczenie mają katalogi stron i artykułów. Gdy stron było mało, sporo osób wchodziło tam, by znaleźć dentystę czy hydraulika. Linki z takich portali miały znaczenie dla pozycji w wyszukiwarce, jak i dla budowania ruchu.

Obecnie na większość katalogów nikt nie wchodzi, więc mają one bardzo niską pozycję w wyszukiwarce, a co za tym idzie zawarte na nich linki nie mają większego znaczenia dla algorytmu. Samodzielne dodawanie backlinków na takie portale to nieskuteczne i pochłaniające dużo czasu zajęcie.

Dobrą praktyką jest za to umieszczanie backlinków w bazach firm, które odwiedzane są często: to również portale gastronomiczne, strony z ocenami czy choćby wizytówka na mapie w Google. Warto wiedzieć, że dziś również strony i komentarze w mediach społecznościowych mogą służyć do budowania backlinków.

Backlinki, za które można zniknąć z Google

Na koniec trzeba wspomnieć o jeszcze jednym. Tylko osoba która ma lata doświadczenia w budowaniu skutecznego SEO, może zaplanować skuteczną kampanię opartą na backlinkach. Online i offline można trafić na sporo szkoleń i seminariów, które pomogą poszerzyć zakres umiejętności. Nie warto natomiast wierzyć w każdą poradę znalezioną na przypadkowej stronie w sieci.

Ważne, by działać wyłącznie w oparciu o aktualne dane. Rok czy kilka lat to w sieci wieczność, a opisywane wcześniej strategie dziś mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet poważnie zaszkodzić.
Od jakiegoś czasu Google „każe” gorszą pozycją w wyszukiwaniach strony, do których prowadzi zbyt wiele niskiej jakości, podejrzanych linków, a nawet może usunąć je z wyników wyszukiwania.

Oceń tekst

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.