Meta opis to kluczowy element SEO dla Twojej witryny internetowej. Z jednej strony jest on ważny dla wyszukiwarek, a z drugiej - dla użytkowników, którzy decydują, czy wejdą na Twoją stronę czytając ten opis. Zobacz, czym jest meta descrition, jak napisać skuteczny opis meta i jak go wykorzystać dla osiągnięcia sukcesu w SEO.
Na skróty
Co to jest meta description i gdzie się pojawia
Meta description jest elementem HTML służącym do opisywania zawartości strony internetowej. Pojawia się on pod tytułem i adresem URL witryny w wynikach wyszukiwania. Długość meta opisu powinna zawierać się w przedziale od 140 do 160 znaków, ponieważ tyle jest w stanie wyświetlać się w wyszukiwarce Google. (czasami trochę więcej).
Meta description to krótkie podsumowanie zawartości strony internetowej. Zazwyczaj ma on długość 140-160 znaków i pojawia się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony. Jego celem jest przedstawienie krótkiego przeglądu zawartości strony, aby użytkownicy mogli szybko zdecydować, czy chcą odwiedzić daną witrynę, czy nie.
Jak wygląda meta description w html
Meta description pojawia się w sekcji "head" dokumentu HTML i wygląda następująco
<head>
<meta name="description" content="Krótki opis strony internetowej">
</head>
W powyższym przykładzie "content" określa tekst, który będzie wyświetlany jako meta opis.
Wygląd meta description w wynikach wyszukiwania
W wynikach wyszukiwania widoczne są następujące elementy każdej strony internetowej:
- adres url
- title
- data publikacji lub aktualizacji
- meta description
- rich snippets (jeśli mamy odpowiednio skonfigurowane dane schema)
Czy meta description jest ważny z punktu widzenia SEO?
Meta description jest ważny z punktu widzenia SEO, ponieważ stanowi krótki opis zawartości strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Poprawnie napisany opis meta może pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie poprzez przyciągnięcie użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji zwiększając przy tym wskaźnik CTR.
Zobacz: znacznik title
Opis powinien być unikalny dla każdej strony i powinien dokładnie odzwierciedlać zawartość strony. Dodatkowo warto zadbać o to aby był interesujący i zachęcający do kliknięcia, aby skłonić użytkowników do wejścia na stronę.
Warto pamiętać o tym, że według oficjalnych informacji meta description nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym w algorytmach wyszukiwarek, natomiast napisany w odpowiedni sposób może wpłynąć na decyzję użytkownika o wyborze wyniku wyszukiwania, a tym samym wpłynąć na ruch na stronie.
Dlatego, choć meta description nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, warto zadbać o jego odpowiednie uzupełnienie, ponieważ może mieć pośredni wpływ na sukces strony w wynikach wyszukiwania.
Czy meta description ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Na podstawie moich obserwacji mogę stwierdzić, że meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania (SERP). Algorytmy wyszukiwarek takich jak Google oceniają stronę na podstawie wielu różnych czynników i nigdzie nie pojawiła się informacja, aby meta description był czynnikiem rankingowym.
Zobacz: Czym są nagłówki H1, H2 i H3 w SEO
Należy pamiętać jednak o tym, że jest ważny z punktu optymalizacji strony internetowej, ponieważ jak już wcześniej wspomniałem może pomóc zwrócić uwagę na naszą stronę w wynikach wyszukiwania, zwiększając prawdopodobieństwo, że użytkownicy na nią wejdą.
Jak sprawdzić aktualny meta description
Jeśli chcesz sprawdzić aktualny meta opis swojej strony internetowej, pierwszym krokiem jest otwarcie przeglądarki internetowej i przejście do swojej strony. Następnie kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na stronie i wybierz "Pokaż kod źródłowy". Spowoduje to otwarcie okna z kodem HTML Twojej strony. W sekcji head poszukaj tagu <meta> z atrybutem "name" ustawionym na "description". Atrybut content wewnątrz tego znacznika powinien zawierać Twój aktualny meta opis.
Instrukcja jak sprawdzić meta description na swojej stronie (lub stronie konkurencji)
- Otwórz swoją stronę w dowolnej przeglądarce internetowej.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy na pustym obszarze strony i wybierz opcję "Pokaż kod źródłowy" lub "Pokaż źródło strony"
- Znajdź sekcję HEAD na stronie źródłowej.
- W sekcji HEAD znajdź znacznik "meta description".
- Wartość tego znacznika to aktualny meta description dla strony.
Jak napisać skuteczny opis meta?
Opis meta wraz z znacznikiem title to najważniejsze dwie rzeczy, które wpływają na decyzję użytkownika o tym, czy kliknąć na dany wynik wyszukiwania, czy też szukać dalej. Dlatego ważne jest, aby opis meta był skuteczny i zachęcał użytkownika do odwiedzenia strony.
Zobacz: Pozycjonowanie WordPress
Używaj odpowiednich słów kluczowych
Właściwe użycie słów kluczowych może pomóc w zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Upewnij się, że słowa kluczowe są naturalnie wplecione w opis meta. Nie zamieszczaj ich w sposób nienaturalny. Jeżeli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowo kluczowe, które jest jest w Twoim opisie meta description to jest duże prawdopodobieństwo, że zostanie ono pogrubione
Używaj konkretnych i ważnych informacji dla użytkownika
Opis meta powinien zawierać konkretne informacje na temat tego, co znajduje się na stronie. Unikaj ogólników i postaraj się zaintrygować użytkownika oraz w części odpowiedzieć na jego problem lub wskazać mu, że masz rozwiązanie jego problemu.
Bądź konkretny
Opis meta powinien być krótki i zwięzły, ale jednocześnie zawierać wystarczająco dużo informacji, aby użytkownik wiedział, czego może spodziewać się po odwiedzeniu strony.
Call to action
Call to Action (CTA) to prosty, ale skuteczny sposób, który może pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie i przyciągnąć uwagę użytkownika podczas przeglądania wyników wyszukiwania. W opisie meta można dodawać elementy CTA, aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia strony i podjęcia określonej akcji.
Zobacz: aktualizacja WordPress
Jak długie powinno być meta description?
Opis meta który pojawia się w wynikach wyszukiwania Google optymalnie powinien zawierać od 140 do 155 znaków. Dłuższe opisy meta mogą zostać przycięte przez wyszukiwarki, co może negatywnie wpłynąć na jakość wyników wyszukiwania.
Błędy przy tworzeniu opisu meta, których należy unikać
Aby uniknąć negatywnego wpływu na wyniki wyszukiwania, należy unikać następujących błędów podczas tworzenia opisu meta:
Duplikowanie treści
Nie należy tworzyć takich samych opisów meta dla różnych stron internetowych lub kopiować treści z innych stron internetowych. Wyszukiwarki będą traktować to jako nieetyczną praktykę i w głównej mierze negatywnie wpłynie to na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Brak opisu meta
Brak opisu meta może negatywnie wpłynąć na końcową jakość strony w wynikach wyszukiwania, oraz zniechęcić potencjalnych użytkowników do jej odwiedzenia. Jeżeli nie ustawisz opisu meta to prawdopodobnie wyszukiwarka wybierze dowolny (ale pasujący) fragment z Twojej strony internetowej i wstawi go jako opis meta.
Zbyt długie opisy meta
Zbyt długie opisy meta mogą zostać przycięte przez wyszukiwarki, przez co ucięte zdanie może być nielogiczne i nie zachęć użytkowników do odwiedzania Twojej strony.
Nieodpowiednie słowa kluczowe
Tworząc opis meta możesz (a nawet powinieneś) zamieścić w nim słowa kluczowe wplecione w naturalny sposób. Zamieszczenie nieodpowiednich słów, które nie pasują to znacznika title lub ogólnego celu strony może nie przyciągnąć uwagi użytkownika lub spowodować małe zamieszanie
Pamiętaj, że opis meta jest jednym z ważniejszych elementów w wynikach wyszukiwania i powinien być odpowiednio stworzony, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i zachęcić go do odwiedzenia strony.
Oceń tekst
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1
Nikt jeszcze nie ocenił
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?