Jak dobrze pozycjonować stronę na WordPress? Poradnik dla początkującego

Każda strona wymaga pozycjonowania i seo. Jednak te postawione na Wordpressie mają ułatwione zadanie – wspiera je mnóstwo wtyczek i gotowych rozwiązań, które pomagają w podniesieniu pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak dobrze pozycjonować stronę na Wordpress od początku do końca? Zapoznaj się z moim poradnikiem SEO dla początkującego.

Na skróty

Co to jest WordPress?

WordPress to jeden z najpopularniejszych obecnie używanych systemów zarządzania treścią, który obsługuje prawie 30% wszystkich stron internetowych. WordPress jest łatwy w użyciu, konfigurowalny i ma wiele wtyczek, które pozwalają robić z witryną to, co chcesz. WordPress oferuje również doskonałe funkcje bezpieczeństwa z wbudowanymi automatycznymi aktualizacjami i kopiami zapasowymi.

Dlaczego warto zacząć pozycjonowanie mając stronę na WordPressie?

WordPress jest najbardziej popularną platformą hostingową na świecie. Dzięki WordPressowi nie są wymagane żadne techniczne umiejętności edycji. WordPress zaczął być używany do blogowania i teraz jest używany do wielu różnych celów.

Czy WordPress jest przyjazny SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej na WordPress jest o wiele prostsze niż na innych CMSach. Jest to głównie rezultat prostych funkcji, które zostały opracowane w ramach SEO. WordPress automatycznie tworzy przyjazne adresy URL, które są wolne od duplikatów.

WordPress ma wiele wtyczek, które są pomocne w optymalizacji i pozycjonowaniu, a najczęściej używane to Yoast Seo i Rank Math.

Pozycjonowanie WordPress – kroki, które musisz zrobić na początku

Zapewne masz stronę na WordPressie i czytając powyższy tekst dowiedziałeś się, że pozycjonowanie w wyszukiwarce Google nie musi być takie trudne. Zatem jak pozycjonować stronę WordPress?

Włącz indeksację strony WordPress w wyszukiwarce Google

Aby strona internetowa była widoczna w wyszukiwarce Google robot, który będzie się po niej poruszał musi mieć swobodny dostęp. W ten sposób będzie mógł odwiedzić każdą stronę i wpis blogowy, zapoznać się z nim, a następnie zaindeksuje go w wyszukiwarce – dzięki temu strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Jeśli zablokujemy indeksowanie działania SEO nie mają sensu.

Włączenie indeksowania strony internetowej WordPress
Włączenie indeksowania strony internetowej WordPress

Dlatego ważne jest, aby prostokąt przy Widoczność w wyszukiwarkach był odznaczony – w ten sposób umożliwisz indeksacje całej strony internetowej.

Ustaw przyjazne adresy url

Z lewego paska menu WordPressa wybierz Ustawienia, a następnie Bezpośrednie odnośniki. W tym miejscu możesz ustawić sposób wyświetlania i tworzenia adresów url na Twojej stronie. Polecam Ci wybranie opcji „nazwa wpisu”. Dzięki temu gdy tworzysz podstronę o nazwie np. „kontakt”, to WordPress automatycznie ustawi twój adres url na nazwadomeny.pl/kontakt

Dzięki temu Twoje adresu url będą przyjazne SEO.

przyjazne adresy url WordPress - sposób jak je ustawić
przyjazne adresy url WordPress – sposób jak je ustawić

Zainstaluj lekki i przyjazny motyw SEO

Jeśli masz już zrobioną stronę internetową i korzystasz z motywu i wtyczek to sprawdź czy nie obciążają one Twojej strony internetowej. Wolne ładowanie strony może utrudnić zdobywanie lepszych miejsc w wyszukiwarce i negatywnie wpłynie na SEO, jednakże jest to tylko jeden z czynników rankingowych, więc nie trzeba od razu wszystkiego zmieniać.

Sprawdź szybkość obecnej strony internetowej

Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób korzystając z narzędzi od Google. Wejdź na stronę https://pagespeed.web.dev/ i wpisz adres url Twojej strony internetowej. Jeśli Twoje wyniki są w kolorze czerwonym to może oznaczać, że w przyszłości trzeba będzie wykonać optymalizację strony pod kątem szybkości i czasu wczytywania. To jeden z czynników rankingowych, ale nie przejmuj się nim na tym etapie, bo są o wiele ważniejsze elementy, które będziemy wykonywać przy optymalizacji strony na WordPress.

wynik szybkości strony internetowej na WordPress w narzędziu Page Speed
wynik szybkości strony internetowej na WordPress w narzędziu Page Speed

Jeśli dopiero tworzysz stronę na WordPressie – wybierz lekki i szybki motyw

Obecnie Gutenberg posiada wiele możliwości i nie trzeba korzystać już z „ciężkich” page builderów, które obciążają stronę i ją spowalniają. Do tego istnieje wiele darmowych motywów, które są szybkie, przyjazne SEO, a do tego mają masę możliwości personalizacji. Takim przykładem może być motyw Kadence lub Blocksy (z którego sam korzystam).

Prędkość strony

Na tym etapie nie bierz do siebie wyników z prędkości wczytywania (no chyba, że strona ładuje się dłużej niż 5 sekund). To elementy, które wpływają na pozycję w wynikach, jednakże i powolne strony osiągają pierwsze pozycje w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie WordPress, a optymalizacja SEO strony WordPress – czym się różni

Często czytając o poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania przewijają się takie słowa jak „pozycjonowanie wordpress” i „optymalizacja SEO wordpress”. Wiele osób zastanawia się czy te sformułowania czym się różnią, odpowiedź jest prosta TAK. Pozycjonowanie i optymalizacja to jedne z elementów poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W wielkim skrócie – optymalizację wykonuje się na stronie internetowej, a pozycjonowanie bardziej poza stroną internetową, choć definicja pozycjonowania „pochłania” też działania optymalizacyjne.

Często się przyjmuje, że optymalizacja strony WordPress należy do działań „onsite”, a samo pozycjonowanie, to działanie „offsite”, a więc poza stroną internetową. Optymalizacja SEO jest bardziej „ścisłym” pojęciem i odnosi się do właściwego dostosowania strony do algorytmu Google, a pozycjonowanie to optymalizacja + działania offsite.

Optymalizacja strony WordPress

Chcąc zdefiniować pojęcie optymalizacja strony WordPress musimy odwołać się do definicji samego SEO, a więc będzie to proces optymalizacji całej strony w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania Google.

Optymalizacja SEO CMS WordPress to:

  • wybór odpowiednich słów kluczowych
  • poprawa treści na stronie
  • poprawa title, meta description
  • wdrożenie linkowania wewnętrznego
  • content marketing – prowadzenie bloga
  • prawidłowa architektura treści na stronie
  • zadbanie o indeksację witryny

Wszystkie te elementy, które wykonujemy na stronie będą należały do optymalizacji strony WordPress pod kątem SEO.

Pozycjonowanie WordPress

Pozycjonowanie strony WordPress to złożony proces, na który składa się prawidłowa optymalizacja SEO strony + działania offsite. Pozycjonowanie ma na celu poprawę pozycji naszych słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Załóżmy, że wykonaliśmy świetną optymalizację wpisu blogowego na temat: „Jak zawiązać krawat”. Optymalizacja treści, title i meta description oraz wewnętrzne linkowanie pozwoliło nam awansować z 30 pozycji na 8 w wynikach wyszukiwania Google. Wiedząc, że nic więcej nie wyciśniemy z działań na stronie przechodzimy do działań offiste, które będzie skupiać się na pozyskiwaniu linków zewnętrznych do naszego artykułu.

Pozyskiwanie odpowiednich backlinków (linków zewnętrznych) zwiększy „autorytet” naszej domeny co da sygnał wyszukiwarce do „przepchania” naszego artykułu nad konkurencję. Czasami wystarczy jeden silny link zewnętrzny, a niekiedy będziemy potrzebować ich kilka – wszystko zależy od naszej konkurencji.

Pozycjonowanie + optymalizacja = poprawa pozycji strony WordPress

Takie podjęte działania na stronie internetowej (optymalizacja SEO) i poza stroną internetową (offiste) będziemy nazywać pozycjonowaniem ponieważ przyczyniły się do poprawy pozycji naszej strony WordPress w wynikach wyszukiwania.

Wykonując optymalizację seo strony na WordPress i działania link building warto monitorować pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu będziemy wiedzieć jakie działania dają najlepszy efekt, co pozwoli na osiąganie lepszych pozycji w wyszukiwarce mniejszym nakładem prac.

Wybór słów kluczowych do pozycjonowania – od czego zacząć?

Decydując się na pozycjonowanie strony na WordPress musimy pomyśleć na jakie frazy kluczowe chcemy się wyświetlać w wyszukiwarce Google. Ważne aby z pośród wszystkich słów kluczowych wybrać te, które są wyszukiwane przez użytkowników i te, które opisują naszą stronę internetową. Jak znaleźć słowa kluczowe do pozycjonowania WordPress? Z pomocą przychodzą różne narzędzia takie jak Planer słów kluczowych Google, Surfer SEO, Semstorm, Ahrefs czy Senuto, które pomogą Ci podjąć decyzje.

Jako, że to poradnik seo WordPressa dla osób początkujących to skorzystamy z bezpłatnych narzędzi, aby nie ponosić dodatkowych kosztów. W ten sposób znajdziemy słowa na które rozpoczniemy pozycjonowanie strony na WordPress.

Zalety analizy słów kluczowych przed rozpoczęciem działań SEO:

  • Odkrywanie nowych słów kluczowych – otrzymasz propozycje słów związanych z Twoimi produktami, usługami lub treściami w witrynie.
  • Sprawdzanie miesięcznej liczby wyszukiwań – dowiesz się jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe
  • sprawdzenie fraz kluczowych konkurencji

Planer słów kluczowych od Google Ads

Chyba najbardziej popularne narzędzie do analizy słów kluczowych. Wystarczy, że mamy konto Google (gmail) i w kilka chwil możemy sprawdzić interesujące nas słowa kluczowe.

Link: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

planer słów kluczowych - wyniki wyszukiwania
planer słów kluczowych – wyniki wyszukiwania

Planer pozwali nam sprawdzić propozycje na jakie słowa warto pozycjonować stronę oraz dowiemy się o liczbie wyszukiwań interesujących nas fraz. W tym przypadki widzimy jak często wyszukiwana jest nasza fraza oraz na jakie dodatkowe słowa możemy pozycjonować stronę.

Analiza słów kluczowych dzięki Senuto

Senuto to płatne narzędzie, ale oferuje 14 dniowy darmowy okres próbny z którego możemy skorzystać nie podając żadnych danych z karty kredytowej. Wystarczy nam jedynie adres e-mail.

Korzystając z tego narzędzia możemy bardzo szybko sprawdzić widoczność strony w wynikach wyszukiwania, pozycję poszczególnych słów i naszą konkurencję, a więc wszystko to co nas interesuje, a czego nie da nam planer słów od Google.

Jeśli nasza domena jest świeża i dopiero co postawiliśmy stronę na WordPressie to nie odszukamy tutaj wiele informacji o naszej stronie, ale bardzo szybko, łatwo i dokładnie wykonamy analizę słów do pozycjonowania.

Wystarczy, że klikniemy w zakładkę „baza słów” i wpiszemy interesujące nas słowa.

frazy kluczowe do pozycjonowania w narzędziu Senuto
frazy kluczowe do pozycjonowania w narzędziu Senuto

W ten sposób dowiemy się jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań danego słowa oraz co nasi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę. Dla tych słów mamy aż 194 warianty, więc jest w czym wybierać.

Wybór fraz kluczowych dzięki Semstorm

Semstorm to kolejne narzędzie, które przyda nam się jeśli chcemy znaleźć interesujące nas frazy, a nawet pomoże w przypadku braku pomysłów na stworzenie wpisu blogowego.

Podobnie jak Senuto występuje w płatnej i bezpłatnej wersji. Do podstawowej analizy w zupełności wystarczy nam bezpłatna wersja – wystarczy tylko stworzyć konto, a następnie przejść do zakładki kluczowe słowa i wpisać interesujące nas słowo.

drzewo słów w narzędziu Semstrom
drzewo słów w narzędziu Semstrom

Jak sprawdzić na jakie słowa pozycjonuje się konkurencja

Oprócz powyższych działań warto sprawdzić na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się nasza konkurencja. Aby nie robić tego manualnie możemy skorzystać z narzędzi, które nam w tym pomogą. Po raz kolejny z pomocą przyjdzie Senuto i Semstorm w których za darmo sprawdzimy na jakie słowa pozycjonuje się konkurencja. Jak to sprawdzić?

Analiza konkurencji dzięki Senuto

Przechodzimy do zakładki analiza widoczności i wpisujemy stronę www naszej konkurencji. Po chwili otrzymamy pełną informację na jakie frazy strona konkurencji jest widoczna w Google.

sposób jak sprawdzić frazy kluczowe konkurencji dzięki Senuto
sposób jak sprawdzić frazy kluczowe konkurencji dzięki Senuto

Analiza konkurencji przy użyciu Semstorm

Przechodzimy do zakładki analiza stron i wpisujemy adres www naszej konkurencji. Niestety w bezpłatnej wersji zobaczymy tylko kilka wyników, dlatego do analizy polecam wykorzystać Senuto, które w bezpłatnej 14 dniowej wersji oferuje nam więcej możliwości.

analiza konkurencji i sprawdzenie ich słów kluczowych w narzędziu Semstorm
analiza konkurencji w Semstorm

Sprawdź dane z Google Search Console

Jeśli Twoja strona ma już kilka miesięcy lub więcej to w Google Search Console znajdziesz informacje na jakie słowa Twoja witryna wyświetlana jest w wyszukiwarce. Znajdziesz tam informacje na temat słów, liczby kliknięć i wyświetleń. Te dane pomogą Ci również odpowiednio przygotować się do optymalizacji strony.

dane na temat słów, liczby kliknięć i wyświetleń z Google Search Console
dane na temat słów, liczby kliknięć i wyświetleń z Google Search Console

Przechodząc do zakładki skuteczność sprawdzimy dokładnie jak wygląda widoczność strony w Google. To bardzo przydatna baza seo do optymalizacji i dalszego pozycjonowania.

Sprawdź i śledź aktualną pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania

Jeśli wybierzemy już odpowiednie frazy kluczowe do pozycjonowania strony WordPress to kolejnym elementem naszej pracy jest sprawdzenie i śledzenie ich aktualnej pozycji w wynikach Google. Pozwoli nam to sprawdzić czy podejmowane przez nas działania seo mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu dowiemy się, które zabiegi seo są skuteczne, a które nie przyczyniają się do poprawy widoczności strony.

Ręczne sprawdzanie pozycji poprzez Google Search Console

Trochę czasochłonne, ale jeżeli chcemy zaoszczędzić trochę kasy to możemy sprawdzać pozycję naszych fraz kluczowych właśnie poprzez GSC.

W tym celu logujemy się do naszego panelu, przechodzimy do zakładki skuteczność i wybieramy interesujący nas okres (możemy wybrać jeden dzień, albo tydzień), a następnie klikamy eksportuj i wybieramy arkusze Google.

widok skuteczności strony w Google
widok skuteczności strony w Google

W nowym oknie otworzy nam się arkusz, gdzie zobaczymy nasze frazy kluczowe, liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń i średnią pozycję w wynikach wyszukiwania.

lista słów na które jesteśmy widoczni w wyszukiwarce wraz z liczbą kliknięć, wyświetleń, współczynnikiem CTR i średnią pozycją
lista słów na które jesteśmy widoczni w wyszukiwarce wraz z liczbą kliknięć, wyświetleń, współczynnikiem CTR i średnią pozycją

Automatyczne sprawdzanie pozycji w Google

Prawie wszystkie narzędzia, które monitorują pozycję w wynikach wyszukiwania są płatne, ale jest kilka, które oferują darmowe codzienne sprawdzanie pozycji fraz kluczowych. Na początek możemy wybrać narzędzie od webpozycja.pl, które pozwoli nam na monitorowanie 15 słów całkowicie za darmo. Oczywiście, jeśli znasz inne darmowe narzędzia lub chcesz skorzystać z płatnego to nic nie stoi na przeszkodzie, tutaj pokazuję, że na początku swojej przygody z pozycjonowaniem strony na WordPress możemy korzystać z bezpłatnych narzędzi.

Po stworzeniu konta dodajemy swoją domenę i interesujące nas frazy kluczowe. Po chwili program sprawdzi ich aktualną pozycję i od teraz co dziennie będziemy widzieć pozycję naszych słów w wynikach Google. To pozwoli nam na sprawdzenie czy podjęte działania pozycjonowania strony WordPress i seo przynoszą oczekiwane rezultaty.

lista pozycjonowanych fraz i ich pozycja w wyszukiwarce
lista pozycjonowanych fraz i ich pozycja w wyszukiwarce

Czego unikać wybierając frazy kluczowe do pozycjonowania strony WordPress?

Jeśli twoja strona internetowa jest świeża, a konkurencja dość silna to nie wybieraj najtrudniejszych fraz na sam początek. Jakie to są najtrudniejsze frazy? To te, które są najczęściej wyszukiwane lub te, które są najbardziej ogólne.

Wybierając „trudne słowa” na sam początek przy pozycjonowaniu strony WordPress możesz nie uzyskać szybkich i zadowalających efektów. Dlatego warto skupić się na tzw. słowach long tail, czyli na długim ogonie.

Wracając do naszego słowa „jak wiązać krawat” pod kątem seo na początku pozycjonowania warto wybrać słowa poboczne i bardziej precyzyjne jak np. „jak zawiązać krawat na odpowiednią długość”, których wyszukują użytkownicy i na nie w pierwszej kolejności pozycjonować stronę na WordPressie. a potem zająć się trudniejszymi.

Pozycjonowanie strony WordPress – optymalizacja techniczna

Gdy już mamy wybrane frazy do pozycjonowania i wiemy czego wyszukują nasi klienci, jakie są ich intencje przechodzimy o krok dalej w pozycjonowaniu strony i zajmujemy się optymalizacją pod wyszukiwarkę Google. Na platformie WordPress za pomocą wtyczki Yoast Seo wykonujemy optymalizację pod kątem seo zmieniając m. in. tytuł strony i opis strony.

Wtyczka Yoast SEO – optymalizacja wszystkich stron i podstron

Pozycjonowanie stron internetowych opartych o WordPress ma to do siebie, że możemy skorzystać z wielu wtyczek seo, które pomogą nam pozycjonowanie. Najbardziej popularne wtyczki seo do WordPressa to Yoast Seo i Rank Math, które mają niemalże identyczne funkcje, jednakże różnią się interfejsem i konfiguracją. Jeśli jesteś osobą początkującą – polecam Ci Yoast Seo, które według mnie jest prostsze w obsłudze.

Mając już wybrane frazy, aby wypozycjonować stronę przechodzimy do optymalizacji stron, podstron, wpisów blogowych i adresów url. Jako, że platforma WordPress to prosty system zarządzania treścią to przy interesującej nas stronie klikamy edytuj, a następnie zjeżdżamy w dół do ustawień wtyczki.

Yoast SEO – pozycjonowanie strony www

To wtyczka do WordPressa, która zawiera wszystko, czego potrzebujesz do zarządzania SEO w swojej witrynie. Yoast SEO to najczęściej używana wtyczka SEO do WordPressa, która pomogła milionom ludzi osiągnąć przewagę i zyskać czołowe pozycje w Google. Wtyczka ma wiele funkcji, które stworzone są po to aby pomóc odwiedzającym i wyszukiwarkom w jak najlepszym wykorzystaniu Twojej witryny.

Pobrać wtyczkę możemy pod tym adresem: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/, a jakiś czas temu stworzyłem poradnik yoast seo w którym opisuję jak zainstalować i skonfigurować wtyczkę.

Konfiguracja wtyczki Yoast Seo

Podstawowa konfiguracja wtyczki w zupełności wystarcza do pozycjonowania strony, więc początkowo nie musimy nic zmieniać w jej ustawieniach. Wystarczy zainstalować i włączyć wtyczkę aby zacząć bawić się w SEO.

wtyczka Yoast SEO dla WordPressa
wtyczka Yoast SEO dla WordPressa

Zainstaluj wtyczkę i pozostaw domyślne ustawienia

Domyślne ustawienia w zupełności wystarczą jeśli jesteś osobą początkującą. Nie ma sensu zagłębiać się w zaawansowane opcje i dokonywać zmian, bo możemy więcej popsuć niż polepszyć.

Edytuj title, meta description i adresy url dla stron i wpisów blogowych

Dzięki Yoast Seo w łatwy sposób możemy edytować znaczniki title, meta description i adresy url naszych stron i wpisów blogowych. To jedne z najważniejszych elementów naszej strony internetowej, które odpowiadają za pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Jak poprawnie edytować te elementy?

Załóżmy, że chcemy zoptymalizować wpis pod kątem SEO na temat wiązania krawatu, w tym celu:

  1. Przejdź do edycji strony
  2. Zjedź na dół poniżej treści na stronie
  3. Wymyśl/napisz title, meta description
  4. Staraj się wykorzystać maksimum miejsca wypełniając treść
pozycjonowanie strony na WordPressie przy użyciu wtyczki Yoast SEO
pozycjonowanie strony na WordPressie przy użyciu wtyczki Yoast SEO

Jak widzisz tytuł SEO, czyli title to nagłówek który wyświetla się w wynikach wyszukiwania, meta description to opis strony, który wyświetla się zawsze pod nagłówkiem title. Tworząc te elementy zadbaj o jasny i zrozumiały przekaz, ale nie przesadzaj ze słowami kluczowymi.

Pamiętaj, aby treści wyglądały dobrze w wyszukiwarce i jednocześnie odpowiadały na zapytania Twoich klientów. W tym przypadku w title umieściłem nasze słowo kluczowe, a w meta description dodałem, że odwiedzajacy nauczy się wiązać krawat w 2 minuty.

Możesz też wpisać w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę i zobaczyć jak wygląda konkurencja w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu będziesz wiedzieć jaki title i meta description warto zastosować aby wyróżnić się z swoją ofertą.

Pamiętaj o przyjaznych adresach url

Edytując swoje strony i wpisy nie zapomnij o przyjaznych adresach url. Jeśli tytuł Twojej strony jest długi i adres url wygląda w ten sposób: nazwadomeny.pl/w-jaki-sposob-pozycjonowac-strone-internetowa-na-wordpressie możesz pomyśleć o skróceniu adresu url do nieco bardziej przyjaznego jak np. nazwadomeny.pl/pozycjonowanie-wordpress-porady

wykonaj optymalizację stron i podstron dopiero po wcześniejszej analizie słów kluczowych

W przypadku pozycjonowania naszej strony warto, a wręcz nawet koniecznie przed rozpoczęciem działań SEO wykonać analizę zwrotów kluczowych i wybrać odpowiednie słowa kluczowe do pozycjonowania. Wykonując optymalizację strony bez wcześniejszej analizy może się okazać, że wybierzemy zwroty które nie są wyszukiwane tak często przez użytkowników i nie wygenerują takiego ruchu, jaki mogłyby wygenerować

Warto też sprawdzić naszą konkurencję na jakie kluczowe słowa się pozycjonuje. To pokaże nam jakie zapytania w wyszukiwarkę Google wpisują nasi potencjalni klienci.

Zadbaj o nagłówki h1, h2, h3-h6

Z punktu widzenia seo jednym z istotnych elementów pozycjonowania jest poprawne zastosowanie nagłówków h1, h2, h3 i pozostałych, które odpowiadają za pozycję Twojej strony.

Nagłówki to dla robota Google spis treści, który określa co znajduje się na konkretnej stronie. Tworząc nagłówki pomyśl o nich jak by to był spis treści książki, który ułatwi czytającemu poruszanie się po Twojej stronie.

Zastosuj tylko jeden nagłówek h1, a resztę w zależności od potrzeb, ilości treści na stronie, podziałów na tematy, podtematy i akapity, tak aby twoją stronę w łatwy sposób można było przeglądać i podzielić na odpowiednie „rozdziały”. Przykład możesz wziąć z tego wpisu który czytasz, gdzie wykorzystując nagłówki podzieliłem treści strony na wygodne „rozdziały”.

Załóżmy, że prowadzimy bloga i chcemy napisać artykuł na temat „jak oczyścić jelita”. W tym celu możemy zastosować taką strukturę nagłówków:

  • h1: Jak oczyścić jelita
  • h2: Jak oczyścić jelita domowym sposobem
  • h2: Co jeść żeby oczyścić jelita
  • h3: Czy produkt X oczyszcza jelita
  • h3: Najskuteczniejsze produkty na oczyszczenie jelita
  • h2: Jak naturalnie oczyścić jelita ze złogów

W ten sposób ułatwisz robotowi Google zrozumienie Twojego arytkułu, a użytkownikowi łatwe odnalezienie informacji których szuka. Dodatkowo podział na nagłówki i akapity wpłynie na estetykę strony co ułatwi jej czytanie. Dostosuj też czcionkę, aby Twoje teksty dobrze czytało się na urządzeniach mobilnych.

Wprowadź opisy alternetywne dla zdjęć

Wyszukiwarka Google jak i robot, który porusza się po Twojej stronie jest „ślepy” i nie jest w stanie zobaczyć co znajduje się na dodawanych przez Ciebie zdjęciach. Platforma WordPress w łatwy sposób pomaga nam dodać atrybuty alt dla zdjęć. Co to takiego?

Atrybut alt to słowny opis zdjęcia, a więc informacja dla robota co znajduje się na tym zdjęciu. Dodając każdorazowo zdjęcia ustaw ich atrybut alt informując wyszukiwarkę co znajduje się na zdjęciu. Dzięki temu Twoje grafiki będą dobrze zoptymalizowane, a z biegiem czasu mogą pokazywać się w wynikach wyszukiwania w zakładce grafika.

Korzystając z strony opartej na WordPress opisy zdjęć możesz dodać w bibliotece mediów (zakładka w lewym pasku) lub edytując twoją stronę i klikając w zdjęcie, a następnie wpisując tekst alternatywny.

dodawanie tekstu alternatywnego (opisu alt) do zdjęć w CMS WordPress
dodawanie tekstu alternatywnego (opisu alt) do zdjęć w CMS WordPress

Architektura treści

Zarówno architektura treści strony jak i stosowanie linków wewnętrznych z punktu widzenia SEO ma duży wpływ na pozycję w Google. Myśląc o architekturze pomyśl jak o drzwie lub diagramie, które jest rozgałęzione w odpowiedni sposób.

To pokazuje wyszukiwarce jakie treści znajdują się na Twojej stronie i które są dla niej najważniejsze. Gdy masz małą stronę, która ma kilka zakładek to poukładanie ważności treści nie jest takie ważne. Natomiast gdy mamy rozbudowaną stronę, a dodatkowo prowadzimy blog to wtedy należy to wszystko uporządkować. To samo, gdy prowadzimy sklep internetowy i mamy wiele kategorii i podkategorii produktów.

Tak może wyglądać przykładowa struktura strony przy pozycjonowaniu w Google:

prawidłowa struktura treści na stronie, która sprzyja pozycjonowaniu
prawidłowa struktura treści na stronie, która sprzyja pozycjonowaniu

Linkowanie wewnętrzne przy pozycjonowaniu strony WordPress

Pozycjonowanie strony opartej na WordPress nie może odbyć się bez zastosowania odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Treści które trafiają na Twoją stronę muszą być odpowiednio z sobą połączone, aby były szybko indeksowane.

Jeśli już przyciągniemy potencjalnych klientów na naszą stronę to odpowiednie wdrożone linkowanie wewnętrzne pomoże użytkownikowi przejść do kolejnych podstron niemal automatycznie, wystarczy, że content będzie go interesował i jakość treści będzie na odpowiednim poziomie.

Linkowanie wewnętrzne wykonuje się poprzed dodanie odnośników w tekście, grafice, zdjęciu, banerze, a w przypadku wpisów blogowych i sklepie internetowym stosując dane strukturalne jakimi są breadcrumbs, czyli taka mini forma nawigacji po stronie, którą używa się do pozycjonowania.

Przykład linkowania wewnętrznego poprzez breadcrumbs:

stosowanie wewnętrznego linkowania we wpisach blogowych WordPress
stosowanie wewnętrznego linkowania we wpisach blogowych WordPress

Prześlij mapę witryny do Google Search Console

Aby przyśpieszyć indeksację strony warto dodać mapę witryny do GSC. W tym celu korzystając z wtyczki Yoast SEO wybierz zakładkę Ogólne -> Funkcje i kliknij w znak zapytania przy Mapa XML.

sposób na przesłanie mapy strony xml do GSC dzięki wtyczce Yoast
sposób na stworzenie mapy strony xml

Po kliknięciu otworzy się mapa Twojej strony internetowej, która może być podzielona na mniejsze „kategorie” jak strony, wpisy, kategorie wpisów itd.

Dodawanie mapy witryny do Google Search Console

Zaloguj się do swojej usługi Google Search Console i przejdź do zakładki mapy witryny. Następnie w polu dodaj nową mapę witryny za adresem url wpisz sitemap_index.xml i kliknij prześlij.

przesłanie mapy strony w GSC do indeksacji serwisu
przesłanie mapy strony w GSC do indeksacji serwisu

W ten sposób robot Google co jakiś czas będzie zaglądał do Twojej mapy witryny i na bieżąco skanował nowe treści, które pojawią się na Twojej stronie.

Pozycjonowanie strony WordPress w oparciu o linkowanie zewnętrzne

Można powiedzieć, że proces optymalizacji mamy już za sobą, a na naszej platformie WordPress mamy wszystko dobrze ustawione. Teraz czas na wzmocnienie naszych działań poprzez zastosowanie linkowania zewnętrznego. Bardzo dużo właścicieli stron internetowych próbuje wykonać link building własnymi siłami, ale czy to dobre rozwiązanie?

Wykonując link buildig warto wiedzieć skąd warto, a skąd nie warto pozyskiwać linki do naszej domeny. Słabe linki nam nie pomogą (raczej też nie zaszkodzą) ale stracimy czas na ich pozyskanie. Natomiast linki dobrej jakości mogą dość szybko poprawić naszą pozycję w wyszukiwarce.

Czym jest link building i czy jest on potrzebny?

Link building nie zawsze jest potrzebny, bo w niszowych branżach można zdobywać czołowe miejsca bez linkowania z zewnątrz. Natomiast w dzisiejszych czasach SEO staje się coraz bardziej popularne i coraz więcej właścicieli stron internetowych inwestuje w pozycjonowanie i powoli staje się koniecznością.

Jakie linki pozyskiwać?

Odpowiedź jest prosta: dobre i wartościowe. Tylko skąd wiedzieć, czy pozyskany przez nas link jest dobry i wartościowy. Ten temat jest bardzo rozległy i dużo by o nim pisać, więc w skrócie postaram się pokazać Ci różnicę miedzy złym, a dobrym linkiem.

Przykłady złego linku, linku słabej jakości:

  • link z domeny niezwiązanej tematycznie z naszą domeną – jeśli prowadzimy warsztat samochodowy to link z domeny o modzie nie będzie najlepszym rozwiązaniem
  • link z forum internetowego, gdzie w każdym poście jest link – w sieci jest dużo forum, gdzie w jednym temacie w każdym poście jest link reklamowy, który wygląda sztucznie. Taki sposób linkowania też nie należy do najlepszych
  • linki robione samodzielnie bez większej wiedzy – często spotykam się z praktyką, że ktoś prowadząc stronę np. „warsztat samochodowy” wykupuje wiele domen o nazwach najlepszywarszt.pl, najlepszymechanik.pl, a następnie instaluje na nich WordPressa, dodaje jeden wpis z linkiem do swojej strony. Takie działanie nie jest do końca dobre.
  • linki z domen obcojęzycznych – istnieją dobre linki z zagranicznych domen, ale linki z japońskiego forum dla polskiej domeny nie pomogą za wiele. Natomiast jeśli jesteśmy informatykiem i mamy profil np. na codepen.io i link z tej storny prowadzi do naszej – te rozwiązanie już jak najbardziej na +

Przykłady linków wartościowych, dobrej jakości:

  • udostępnienie/podzielenie się linkiem do naszej strony przez inną osobę – załóżmy, że zrobimy świetny wpis na jakiś temat, a w naszej branży inna osoba, która ma „autorytet” porusza podobny temat i w swoim wpisie odsyła do naszej strony po więcej informacji. To wartościowy link naturalny, który potrafi dać „sporego kopa”
  • artykuły sponsorowane – często stosowany i bardzo sposób na pozyskanie linków zewnętrznych. To nic innego jak skorzystanie z platformy, gdzie możemy zamieścić swój artykuł z linkiem do naszej strony
  • wyszukiwanie i „podmienianie” broken linków – załóżmy, że na blogu masz świetny wpis na temat gotowania makaronu i przeglądając internet trafiasz na wpis blogowy o gotowaniu, który ma niedziałający odnośnik do sposobów gotowania makaronu (np. strona do której linkuje nie działa). Wtedy możesz napisać @ do administratora, że jego link już jest nieaktualny i zaproponować mu swój wpis – jeśli się zgodzi za darmo pozyskasz link do swojej strony.

Bezpłatne metody pozyskiwania linków

Istnieje wiele sposobów na bezpłatne pozyskiwanie linków, które czasami potrafią być „silniejsze” niż te za które zapłacimy. Dla początkującego najlepsze metody pozyskiwania backlinków to:

  • komentarze z blogów i social media – dodanie tematycznego komentarza z linkiem do naszej strony internetowej. Pamiętaj, aby strona gdzie dodajesz komentarz była tematycznie powiązana z Twoją stroną i zawierała wartościowe treści
  • linkowanie z forum – jeśli Twoja branża jest dość wąska czy specyficzna i istnieje dla niej ważne forum możesz spróbować zamieścić tam odnośnik do swojej strony. Zrobić to możesz na kilka sposobów, np. poprzez link w stopce, czy publikując poradnik dla czytających i informując, że więcej informacji znajdą na Twojej stronie
  • wizytówki firm – istnieje sporo stron skatalogowanych jako wizytówki (np. panoramafirm) gdzie możemy dodać informację o swojej firmie, w tym jej adres strony zyskując w ten sposób odnośnik do naszej strony
  • gościnne występy – możesz poszukać blogów, które poruszają zbliżoną tematykę i zaproponować, że zamieścisz na tym blogu dobrze zoptymalizowany artykuł na konkretny temat z linkiem do swojej strony. Autor bloga zyska widoczność na nowe słowa kluczowe a Ty zamieszczając link w treści zyskasz kolejny wartościowy odnośnik za darmo.

Płatne metody pozyskiwania linków

Płatny link building jest o wiele szybszy i prostszy jeśli chodzi o osoby początkujące. Mamy do dyspozycji kilka platform które umożliwiają nam umieszczenie odnośnika do swojej strony na interesującej nas domenie za opłatą.

Wygląda to w ten sposób, że zakładamy konto na portalu i zapoznajemy się z listą domen na których możemy zamieścić np. artykuł z odnośnikiem do naszej strony. Wybieramy wskazaną domenę, przesyłamy artykuł (lub zlecamy jego napisanie) i gotowe. W kilka chwil mamy pozyskany link zwrotny.

Relinkowanie

Kolejną opcją na pozyskiwanie odnośników jest tak zwane relinkowanie. Relinkowanie to nic innego jak pozyskanie linków zwrotnych z tych samych miejsc co Twoja konkurencyjna strona. Znaleźć linki konkurencji możemy przy użyciu płatnych narzędzi jak Ahrefs, albo w nieco bardziej okrojony sposób ale za darmo wykorzustjąc wyszukiwarkę Google.

Aby sprawdzić gdzie nasz konkurent ma linki zwrotne w wyszukiwarkę należy wpisać „intext:nazwadomeny.pl”. W ten sposób zobaczymy na jakich stronach nasza konkurencja ma swoje odnośniki.

przykład jak znaleźć linki konkurencji w Google
przykład jak znaleźć linki konkurencji w Google

Monitorowanie pozycjonowania i działań SEO

Przechodzimy do kolejnego etapu. Będąc w tym miejscu stronę WordPress mamy dobrze zoptymalizowaną i już wiemy jak wygląda jak w skrócie wygląda pozycjonowanie stron internetowych. Czas aby nadzorować prowadzone działania SEO.

Sprawdzanie pozycji fraz

Pozycjonowanie stron i ogólnie SEO to również sprawdzanie, czy podjęte przez nas działania przyniosły oczekiwany efekt, a więc czy nasza strona internetowa jest na wyższej pozycji.

Dlatego warto monitorować na bieżąco pozycję naszej strony. Jak pisałem już wcześniej można do tego wykorzystać płatne narzędzia, które będą śledzić pozycję słów w Google, lub skorzystać z darmowych rozwiązań.

Sprawdzając pozycję fraz i weryfikjąć jak z podjętymi przez nas działaniami seo zobaczymy jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie stron i co musimy robić aby zwiększać widoczność domeny.

Jak sprawdzić widoczność strony w Google

Jeśli mamy dodaną mapę witryny to nasza strona prędzej czy później powinna być zaindeksowana i pojawić się w wynikach wyszukiwania. Czasami pojawi się po dwóch minutach, a czasami po dwóch tygodniach. Obecnie (2022 rok) proces indeksacji dla nowych stron się wydłużył, a słabej jakości treści są wolniej indeksowane.

Aby sprawdzić czy Twoja strona jest zaindeksowana w Google w wyszukiwarkę wpisz site: i nazwę Twojej domeny, np. „site:laskowskikamil.pl” a w ten sposób zobaczysz jakie treści został zaindeksowane.

wykorzystanie wyszukiwarki do sprawdzenia ilości zaindeksowany stron dzięki komendzie site:
wykorzystanie wyszukiwarki do sprawdzenia ilości zaindeksowany stron dzięki komendzie site:

Sprawdź ruch na stronie

Zaloguj się do GSC i przejdź do zakładki skuteczność. Dowiesz się tam ile osób odwiedziło Twoją stronę z wyszukiwarki i czy Twoje działania SEO przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie.

sprawdzenie liczby wejść na stronę w panelu Google Search Console
sprawdzenie liczby wejść na stronę w panelu Google Search Console

Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Zadbaj o dobrą jakość treści, dobre linki przychodzące, odpowiednie linkowanie wewnętrzne i zobacz co najbardziej wpływa na pozycję. Zwiększaj swoją widoczność i odpowiadaj na zapytania potencjalnych klientów.

Czego nie robić pozycjonując stronę CMS WordPress?

Już wiesz jakie czynności warto wykonać na platformie WordPress aby zwiększyć swoją widoczność. Ale są też rzeczy, których nie warto robić. Mogą one spowolnić Twoje działania lub całkowicie je zniwelować.

Nie twórz nienaturalalnych linków

Staraj się aby wszystko odbywało się w zgodzie z naturą. Działając na CMS WordPress w łatwy sposób możesz wykonać wewnętrzne linkowanie. Zadbaj o to by było one naturalne i pomogło użytkownikami w poruszaniu się po stronie.

Prowadząc działania link building nie dodawaj linków gdzie popadnie, zadbaj o wysoką jakość domen z których będą pochodzi Twoje odnośniki.

Nie duplikuj treści i nagłówków

Staraj się aby każda strona była unikalna i odpowiadała na inne zapytania. Nie twórz 10 tych samych wpisów blogowych na jeden temat, bo stosowanie duplicate contet negatywnie wpłynie na efekty seo.

Dla każdej strony stosuj tylko jeden nagłówek h1. Staraj się aby był on unikalny i inny dla każdej strony i podstrony, zadbaj o odpowiedni tytuł strony.

Nie rób optymalizacji SEO bez wcześniejszej analizy

Najpierw analiza, sprawdzenie konkurencji, wybór odpowiednich słów, przygotowanie strategi działań SEO, a dopiero potem optymalizacja na stronie – nigdy na odwrót. Przygotuj się odpowiednio do wprowadzenia zmian wyciskając jak najwięcej z wykonanej analizy.

Nie spowalniaj strony

Nie instaluj masy wtyczek i ciężkiego motywu z page builderem. Wolna strona negatywnie wpłynie na odczucia użytkowników, bo nikt nie lubi czekać kilka sekund na załadowanie. Z punktu widzenia SEO czas ładowania nie jest najważniejszy, ale to jeden z czynników, którego poprawa na pewno pozytywnie wpłynie na Twoją widoczność.

Zamiast stosować masę „bajerów” warto skupić użytkownika na tekście i tym co mamy mu do przekazania, niż rozpraszać go z każdej strony banerami i okienkami, które go nie interesują. Zastanów się ile razy wkurzyło Cię wyskakujące okienko, gdy szybko chciałeś znaleźć odpowiedź na ważne dla Ciebie pytanie.

Jeśli udało Ci się przetrwać do końca – dziękuję i gratuluję. Mam nadzieję, że informacje na temat SEO, które Ci przekazałem pozytywnie wpłyną na widoczność Twojej witryny.

Oceń tekst

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów: 4

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.