Najczęstsze pytania o SEO i pozycjonowanie

najczęstsze pytania o SEO

Pozycjonowanie stron internetowych to proces optymalizacji strony w celu poprawy jej widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to obszar, który budzi wiele pytań i wątpliwości, szczególnie dla początkujących.

Na przestrzeni wielu lat otrzymałem od moich klientów masę pytań o SEO, dlatego postanowiłem podzielić się większością z nich. Starałem się, aby odpowiedź była możliwie jak najkrótsza, ale za to w pełni odpowiadała na pytanie. Zaczynamy 🙂

Jakie prace wykonuje się w ramach SEO?

W ramach SEO wykonuje się wiele prac optymalizacyjnych. Te prace wykonywane są na stronie, więc często nazywane są też działaniami "on site". W ramach optymalizacji SEO wykonuje się m. in: ustawienie/optymalizację title, ustawienie/optymalizację meta description, ustawienie/optymalizację nagłówków h1-h6, ustawienie/optymalizację alt dla zdjęć, rozbudowę drzewa kategorii pod frazy kluczowe, analizę architektury serwisu i jej modyfikację, eliminację duplikacji, linkowanie wewnętrzne, optymalizację indeksowania. Działania SEO wykonuje się przeważnie na podstawie wcześniejszej analizy konkurencji i słów kluczowych.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest nieco szerszym pojęciem od SEO. Zawiera w sobie wszystkie działania SEO (związane z optymalizacją strony) ale też te wykonywane poza stroną internetową jak pozyskiwanie linków zewnętrznych. Zadaniem "pozycjonowania" jest podjęcie wszelkich działań (w tym optymalizacji SEO) mających na celu poprawę widoczności i pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Czym się różni SEO od pozycjonowania, a może to to samo?

Pojęcie SEO znacząco różni się od pozycjonowania i choć często jest używane naprzemiennie to jednak pod kątem technicznym pod tymi słowami kryją się całkiem odmienne działania. Najpierw wykonuje się SEO, a potem pozycjonowanie. W skrócie: SEO to działania, które wykonuje się na stronie internetowej w celu jej optymalizacji, natomiast pozycjonowanie to połączenie SEO + pozyskiwanie wartościowych linków do strony w celu poprawy jej pozycji.

To mam zamówić SEO czy pozycjonowanie, bo sam(a) już nie wiem?

Ogólnie nie ma SEO bez pozycjonowania i pozycjonowania bez SEO. Zatrudniając do tych prac freelancera SEO lub agencję SEO na początku Twoja strona zostanie zoptymalizowana pod kątem SEO, a potem zostaną podjęte działania związane z pozycjonowaniem. W Polsce słowa "SEO" i "pozycjonowanie" często używane są naprzemiennie przez klientów, więc doświadczona agencja SEO lub freelancer SEO przed podjęciem współpracy wszystko Ci wyjaśnią.

Czy można zamówić samo SEO?

Tak. Z racji tego, że SEO to proces optymalizacji strony internetowej można zamówić je "jednorazowo". Co to oznacza? W ramach tej jednorazowej usługi zostanie przeanalizowana Twoja konkurencja i Twoja strona internetowa. Następnie na podstawie zebranych danych zostaną przygotowane słowa kluczowe na które warto pozycjonować sklep/stronę internetową. Następnie po akceptacji słów kluczowych Twoja strona przejdzie optymalizację SEO, aby dostosować ją do tych słów kluczowych.
W ramach optymalizacji SEO wykonuje się m. in: ustawienie/optymalizację title, ustawienie/optymalizację meta description, ustawienie/optymalizację nagłówków h1-h6, ustawienie/optymalizację alt dla zdjęć, rozbudowę drzewa kategorii pod frazy kluczowe, analizę architektury serwisu i jej modyfikację, eliminację duplikacji, linkowanie wewnętrzne, optymalizację indeksowania.

Czy samo SEO się opłaca?

Zdecydowanie nie. Pomimo tego, że witryna zostanie w odpowiedni sposób zoptymalizowana to może być za mało aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Po odpowiedniej optymalizacji SEO widoczność strony może wzrosnąć, ale nie na tyle aby zajmować czołowe miejsca na interesujące nas słowa kluczowe. Dlatego warto równolegle wykonywać "pozycjonowanie" strony, aby cały proces SEO nabrał dodatkowej siły i "kopa". Wtedy mamy szansę na najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Przykład: na słowo "buty do biegania" Twoja strona zajmuje 48 pozycję. Po optymalizacji SEO i zaindeksowaniu zmian Twoja strona na słowo "buty do biegania" będzie zajmować 13 miejsce. Poprawa jest znacząca, ale bez pozycjonowania będzie zajmować miejsce 12-14.
Wykonując pozycjonowanie po miesiącu może zajmować 8 miejsce, a po dwóch miesiącach np. 3 miejsce.
Dlatego warto łączyć SEO z pozycjonowaniem.

Czy można zrobić SEO / pozycjonowanie strony samodzielnie?

To jedno z moich ulubionych pytań. Tak, można samodzielnie przeprowadzić optymalizację SEO swojej strony internetowej i ją pozycjonować, jednak wymaga to znajomości wielu aspektów związanych z SEO oraz wiedzy na temat aktualnych algorytmów wyszukiwarek.
Tak samo jak można samemu naprawić swoje auto, wyleczyć złamaną nogę i zbudować dom - jednak jeśli nie mamy odpowiedniej wiedzy i narzędzi to czy zrobimy to tak dobrze jak specjalista? Na pewno nie 🙂

Kiedy będą pierwsze efekty SEO / pozycjonowania?

Na to pytanie eksperci odpowiadają "to zależy", bo w większości przypadków to najlepsza odpowiedź. Efekty uzależnione są od wielu czynników, ale przede wszystkim od Twojej konkurencji i trudności słów kluczowych.
Dla jednego słowa kluczowego efekt będzie 3 dni po optymalizacji, dla drugiego po 5 miesiącach od optymalizacji i pozycjonowania, ponieważ jest to uzależnione od wielu czynników.

Natomiast bazując na swoim doświadczeniu mogę śmiało powiedzieć, że pierwsze efekty dla stron/sklepów o małej/średniej konkurencji widoczne są dość szybko, nawet w pierwszym/drugim miesiącu współpracy (po odpowiedniej optymalizacji SEO). Przy dużej/silnej konkurencji na efekty często trzeba poczekać kilka miesięcy - to wszystko ustalane jest przed rozpoczęciem współpracy.

Poniżej przykład: optymalizacja SEO dla jednej kategorii na sklepie i jej wpływ na pozycję słów kluczowych na przestrzeni nieco ponad 3 tygodni.

raport pozycji słów kluczowych na przestrzeni 3 tygodni
raport pozycji słów kluczowych na przestrzeni 3 tygodni

Zobacz: Ile kosztuje pozycjonowanie przez freelancera SEO

Czy linkowanie zewnętrzne jest ważne dla pozycjonowania strony?

Tak, linkowanie zewnętrzne jest ważnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony. Linki zewnętrzne z wysokiej jakości stron mogą pomóc w zwiększeniu widoczności i pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Jaki jest koszt SEO / pozycjonowania?

Koszt SEO / pozycjonowania jest różny dla każdej strony internetowej i zależy od kilku czynników, m. in.: od czasu potrzebnego na optymalizację, od wielkości serwisu i ilości pozycjonowanych słów, od budżetu Twojej konkurencji. Jeżeli wybierasz współpracę z agencją SEO, musisz pamiętać o tym, że Twój budżet może jeszcze być przeznaczony na panią Kasię z sekretariatu, na utrzymanie siedziby firmy, na benefity dla pracowników itp.

Współpracując ze mną koszt pozycjonowania rozdzielany jest na trzy składowe: 1. moje wynagrodzenie (za poświęcone roboczo godziny), 2. budżet na linkowanie zewnętrzne (link building) 3. budżet na content (wpisy blogowe, uzupełnianie treści na stronach kategorii). Nie ma tutaj dodatkowych czy ukrytych kosztów.

Przykładowy miesięczny koszt pozycjonowania sklepu internetowego:
1. 1500 zł - wynagrodzenie za przepracowane godziny
2. 1000zł - budżet na link building
3. 400zł - budżet na content na bloga
Razem: 2900zł/mies

Co oznacza TOP3 i TOP10?

TOP3 oznacza, że słowo kluczowe zajmuje pierwsze, drugie lub trzecie miejsce w wynikach wyszukiwania, natomiast TOP10 oznacza, że słowo kluczowe jest na pozycji 1-10 lub 4-10, a więc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Graficznie to przedstawiam na zdjęciu poniżej.

wygląd wyników wyszukiwania z informacją o TOP3 i TOP10
wygląd wyników wyszukiwania z informacją o TOP3 i TOP10

Czy reklama w Google Ads i social media wspierają pozycjonowanie?

Nie - reklama w Google Ads, czy na Facebooku nie ma żadnego wpływu na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak prowadzenie fanpage na Facebooku, czy jakiegokolwiek innego profilu społecznościowego.

Jak długo trwa optymalizacja SEO?

Czas optymalizacji SEO zależy od wielu czynników, takich jak wielkość strony, aktualny stan optymalizacji, a także konkurencyjność branży. Może to trwać od kilku dni do kilku tygodni.

Kiedy pozycjonowanie mi się zwróci?

Czas które jest potrzebny na zwiększenie ruchu na stronie poprzez SEO uzależniony od branży z którą mamy do czynienia, naszej konkurencji, "historii" pozycjonowanej domeny i budżetu, który chcemy przeznaczyć na działania.
W przypadku mniej konkurencyjnych branży można w bardzo krótkim czasie zwiększyć widoczność witryny. Czasami są to nawet 2 miesiące od podjęcia działań do pierwszych znacznych wyników.
Inwestycja w SEO w przypadku sklepów internetowych przeważnie zwraca się dość szybko. Czasami mogą to być 3-4 miesiące, czasami pół roku, a w bardzo trudnych branżach jeszcze dłuższy okres.
Po tym czasie nowi klienci na sklepie powinni bez problemu opłacać fakturę za pozycjonowanie.

Czy warto inwestować w pozycjonowanie?

Tak. Jeśli nie planujesz zamknąć swojej firmy i chcesz ją rozwijać to warto zainwestować w pozycjonowanie. Po kilku miesiącach zdobędziesz nowych klientów i zwiększysz przychody z których bez problemu opłacisz fakturę za pozycjonowanie.

Co to jest link building?

Link building to proces pozyskiwania linków prowadzących do Twojej strony internetowej z innych witryn. Jest to jeden z elementów strategii pozycjonowania, który pomaga w zwiększeniu widoczności i pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Link building to proces długotrwały i wymagający cierpliwości i wytrwałości. Warto jednak pamiętać, że dobrze przeprowadzona strategia link buildingu może przynieść znaczne korzyści w postaci zwiększenia ruchu na Twojej stronie oraz poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Oceń tekst

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Darmowy kurs SEO

Darmowy kurs SEO to 6 solidnych lekcji, które nauczą Cię podstaw pozycjonowania strony internetowej. Poznasz fundamenty SEO, które pozwolą Ci zwiększyć widoczność strony i poprawić jej pozycje.

Czego nauczy Cię darmowy kurs SEO
Zapisz się na darmowy kurs SEO

Dołącz do prawie 500 osób, które już poprawiają SEO swojej strony.

Wypełnij formularz, aby przejść do kursu.

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony?

Zamów bezpłatną wycenę

/ CZEKAM NA WIADOMOŚĆ