Rodzaje umów o pozycjonowanie

Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo skomplikowany proces, który wymaga podjęcia od nas wielu kluczowych decyzji. Jedną z nich jest rodzaj umowy o pozycjonowanie, na podstawie której zwiążemy się z daną firmą lub freelancerem. Do wyboru mamy trzy główne typy takie jak pozycjonowanie hybrydowe, abonamentowe i za efekt. W tym tekście opisuje je wszystkie, a także podpowiadam, jak działają i jakie mają plusy, aby móc świadomie wybrać odpowiedni typ.
umowy o pozycjonowanie - rodzaje

Umowa o pozycjonowanie abonamentowe

Pierwszym z trzech typów umowy o pozycjonowanie, który jest również najpopularniejszy na rynku, jest umowa abonamentowa. Jest to rodzaj umowy która opiera się na abonamencie, czyli na z góry określonych warunkach i miesięcznych konkretnych płatnościach. W zamian za regularne wpłaty miesięczne, freelancer SEO lub agencja będzie wykonywała konkretne czynności pozycjonujące przy naszej witrynie i w ten sposób będzie pozycjonowała naszą stronę przez określony czas umowy. Te są najczęściej podpisywane na rok lub kilkanaście miesięcy.

Plusem umowy abonamentowej z pewnością jest długofalowa i jakościowa współpraca. Firma SEO która podejmie się pozycjonowania naszej strony internetowej będzie starała się osiągać jak najlepsze efekty, abyśmy jako klienci chcieli przedłużyć umowę.

Zobacz: Specjalista SEO – kto to i na czym polega jego praca

Mając również świadomość długotrwałej współpracy, będzie mogła rozłożyć intensywność pozycjonowania na cały okres trwania umowy i wykonywać intensywniejsze prace w momentach, w których będą potrzebne takie działania np. na początku umowy. Pozycjonowanie abonamentowe jest również najkorzystniej wyceniane pod kątem finansowym dla klienta.

Zobacz: Jak prowadzić firmowego bloga

Z pozycjonowania abonamentowego przede wszystkim warto korzystać jeśli zależy nam głównie na kompleksowym rozwijaniu witryny i zwiększaniu jej renomy w wyszukiwarce Google. Jest to dobre rozwiązanie jeśli nie mamy konkretnych celów, a jedynie chcemy stawać się z naszą witryną coraz silniejsi w wyszukiwarce Google w danej kategorii tematycznej i kompleksowo budować naszą markę.

Rozwiązanie to jest również wskazane jeśli chcemy pozycjonować witrynę długotrwale i mamy długofalowe plany odnośnie promowania się w wyszukiwarce Google. W takiej sytuacji regularne i zaplanowane działania dadzą najlepsze efekty.

Zobacz: Pozycjonowanie WordPress

Pozycjonowanie z płatnością za efekt

Umowy o pozycjonowanie strony internetowej z płatnością za efekt to najbardziej archaiczny typ umów na rynku, który jednak funkcjonuje ze względu na swoje niezaprzeczalne zalety. W przeszłości były one praktycznie jedynym typem umów, choć z biegiem czasu gdy wyszukiwarka Google stała się bardziej konkurencyjna i nieprzewidywalna, ten typ umowy został wyparty na rzecz abonamentowego czy hybrydowego pozycjonowania.

Zobacz: Jak sprawdzić ruch na stronie

Umowa za efekt zakłada podpisanie umowy na osiągnięcie konkretnego efektu i uzależnia wypłatę wynagrodzenia od osiągnięcia konkretnego celu. Jeśli firma SEO nie osiągnie umówionego efektu, jako klienci nie będziemy musieli wypłacać jej wynagrodzenia.

Pierwszym plusem pozycjonowania strony internetowej za efekt jest fakt, iż zapłacimy jedynie za osiągnięcie konkretnie z góry określonego celu. Jest to bardzo komfortowe dla właścicieli witryn, którzy nie muszą obawiać się wydania środków na pozycjonowanie i nieosiągnięcia konkretnego efektu, na którym im zależy.

Pozycjonowanie za efekt posiada również pewne wady. Przede wszystkim jest to współpraca z nieznanymi agencjami, które mogą w nieuczciwy sposób próbować osiągnąć określony cel, aby otrzymać szybko swoją zapłatę. Mogą one manipulować statystykami, np. sprowadzając na naszą stronę ruch organiczny niskiej jakości, który nie przełoży się na sprzedaż. Nieuczciwe działania, mogą również spowodować nałożenie kar przez wyszukiwarkę Google na naszą stronę, które będzie bardzo trudno naprawić.

Zobacz: Szybkość ładowania strony i jej wpływ na pozycję w Google

Z pozycjonowania stron internetowych za efekt, warto korzystać jeśli głównie zależy nam na konkretnym efekcie. Może być to pozyskiwanie ruchu organicznego jedynie z kilku konkretnych fraz lub zwiększenie zasięgu marki i promowanie jej pod jak największą ilością słów kluczowych.

Jeśli zatem chcemy poprzez pozycjonowanie osiągnąć konkretne efekty i nie zależy nam na długotrwałym stabilnym budowaniu pozycji naszej witryny w wyszukiwarce Google w danej branży, umowa efektowa będzie jedynym rozwiązaniem.

Pozycjonowanie hybrydowe

Trzecim rodzajem pozycjonowania, z jakiego możemy skorzystać na rynku, jest pozycjonowanie hybrydowe. Jest to umowa która łączy w sobie zarówno pozycjonowanie abonamentowe jak i efektowe. Przy umowie tego typu część rozliczana jest w formie abonamentowej, a część za efekt.

Zobacz: Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej

Oznacza to, iż podpisujemy umowę na wykonywanie regularnych czynności pozycjonujących w zamian za regularne opłaty, ale zaznaczamy, iż po osiągnięciu konkretnego celu – danego efektu wypłacimy firmie SEO dodatkowe środki. Jest to najnowszy typ umowy o pozycjonowanie na rynku i stosunkowo najrzadziej wykorzystywany, choć ma wiele zalet i powstał w odpowiedzi na zmieniający się rynek usług SEO.

Pierwszym plusem pozycjonowania hybrydowego stron internetowych jest możliwość połączenia kilku celów pozycjonowania. Wybierając pozycjonowanie hybrydowe, nie musimy skupiać się na konkretnym celu, a możemy stawić jednocześnie na osiągnięcie kilku efektów i regularne pozycjonowanie stron.

Współpraca hybrydowa będzie również dużo bezpieczniejsza, gdyż firma SEO będzie otrzymywała miesięcznie od nas konkretne wynagrodzenie i nie będzie zależało jej na manipulowaniu statystykami czy wdrażaniu ryzykownych działań pozycjonujących z pogranicza Black Hat SEO.

Pozycjonowanie hybrydowe pomaga również efektywnie wykorzystać budżet agencji SEO i wykonywać skuteczne działania, gdyż może je zaplanować w długim czasie, co z kolei sprzyja w osiąganiu konkretnych wyników.

Pozycjonowanie to też usługi wykupywane niezależnie

Mówiąc o pozycjonowaniu, warto również wspomnieć o czwartej alternatywnej możliwości. Na rynku istnieje wiele agencji SEO, które umożliwiają niezależne wykupywanie usług pozycjonujących. Najczęściej dotyczą one:

  • linkowania
  • artykułów sponsorowanych
  • zakupów treści SEO
  • optymalizacji strony internetowej

Z pewnością nie może to służyć za podstawę działań pozycjonujących, gdyż wymagają one bardziej kompleksowych i zaawansowanych prac, ale niezależne usługi możemy wykupywać w konkretnej chwili jeśli chcemy wzmocnić pozycjonowanie naszej strony internetowej.

Oceń tekst

Średnia ocena 3.7 / 5. Liczba głosów: 3

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Darmowy kurs SEO

Darmowy kurs SEO to 6 solidnych lekcji, które nauczą Cię podstaw pozycjonowania strony internetowej. Poznasz fundamenty SEO, które pozwolą Ci zwiększyć widoczność strony i poprawić jej pozycje.

Czego nauczy Cię darmowy kurs SEO
Zapisz się na darmowy kurs SEO

Dołącz do prawie 500 osób, które już poprawiają SEO swojej strony.

Wypełnij formularz, aby przejść do kursu.

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony?

Zamów bezpłatną wycenę

/ CZEKAM NA WIADOMOŚĆ