Specjalista SEO – kto to i na czym polega jego praca?

Pozycjoner stron internetowych, czyli specjalista SEO to zawód bardzo trudny, wymagający dużej wiedzy, umiejętności oraz szerokich kompetencji. Samodzielny specjalista SEO musi szukać samodzielnie klientów, więc to zawód dla osób odważnych, kreatywnych i komunikatywnych.

Kim jest samodzielny specjalista SEO?

Samodzielny specjalista SEO, określany często także mianem specjalisty ds. pozycjonowania to osoba, która ze względu na charaktery wykonywanej pracy musi posiadać szeroką wiedzę techniczną i analityczną, która będzie pozwalała na efektywne zwiększenie ruchu organicznego w wyszukiwarkach internetowych.

Samodzielny specjalista SEO jest w stanie dobrać dla strony dużą ilość słów kluczowych (ale tylko tych najbardziej dla niej wartościowych), pozwalających ja efektywne jej wypozycjonowanie. Samodzielny specjalista SEO musi posiadać szeroką wiedzę z wielu dziedzin. Wykonywania przez niego praca jest połączeniem zadań wykonywanych przez analityka, UI/UX designera, marketera, content managera, blogera, specjalisty ds. PR czy informatyka.

Dodatkowo musi on samodzielnie wyszukiwać klientów, więc powinien posiadać umiejętności sprzedażowe, potrafić dobrze zaprezentować swoją osobę, a to tego potrzebne są wysoce rozwinięte zdolności komunikacyjne, odwaga i upór w dążeniu do wyznaczonego celu.

Freelancer SEO nie będzie należycie wykonywał swojej pracy bez technicznych umiejętności oraz analitycznego umysłu. W tym zawodzie ważne jest doświadczenie które, zanim jednak zostanie zdobyte, musi zostać poprzedzone systematycznym doskonaleniem warsztatu oraz śledzeniem nowinek technologicznych, oraz trendów internetowych.

Jaki powinien być specjalista ds. SEO? Musi być to przede wszystkim osoba, którą cechuje:

  • samodzielność,
  • bardzo dobra organizacja pracy,
  • samodyscyplina,
  • kreatywność,
  • skrupulatność i dokładność,
  • profesjonalizm,
  • zaangażowanie w pracy,
  • chęć ciągłego doskonalenia umiejętności.

Samodzielny specjalista SEO musi być także komunikatywny. To bardzo ważna cecha, która będzie pozwalała mu nawiązywać owocne i długofalowe współprace.

Jak wygląda praca samodzielnego specjalisty ds. SEO?

Freelancer SEO ma dość szeroki zakres obowiązków, który w dużej mierze uzależniony jest od tego, jaką strategię do pozycjonowania strony internetowej przybierze. Duży wpływ na rodzaj jego działań będzie miał typ witryny, rodzaj branży oraz to, jakie cele poprzez pozycjonowanie witryny mają zostać osiągnięte.

Za najistotniejsze zadania związane z pracą samodzielnego specjalisty ds. SEO można uznać przede wszystkim:

  • wykonywanie audytów witryny,
  • skrupulatną analizę potrzeb biznesowych klienta (z uwzględnieniem również analizy działań konkurencji),
  • opracowanie strategii link building,
  • optymalizacja całej witryny pod względem SEO,
  • systematyczna analiza wyników prac,
  • szybkie reakcje na zmiany algorytmów Google,
  • dobór najbardziej wartościowych słów kluczowych pozwalających na wygenerowanie największego ruchu na stronie.

Tak naprawdę to jakie zadania będzie wykonywać samodzielny specjalista SEO, zależne jest od potrzeb klienta i podejścia freelancera do kwestii związanej z pozycjonowaniem wybranej witryny.

Jak zostać samodzielnym specjalistą SEO?

Praca samodzielnego specjalisty SEO nie należy do najłatwiejszych. Wymaga nie tylko szerokich umiejętności, ale również ciągłego doskonalenia się i nadążania ze zmianami zachodzącymi w algorytmach wyszukiwarek internetowych. Aby zostać specjalistą ds. SEO, niezbędne jest przejście przez specjalne kursy i szkolenia, warto również zdecydować się na praktyki w agencji reklamowej czy pracę w charakterze copywritera SEO (to jednak dobra droga wyłącznie dla tych, którzy mogą się pochwalić tzw. lekkim piórem). Zdobyte kwalifikacje i doświadczenie zdobyte u innych pracodawców to dobry wstęp do rozpoczęcia pracy na własny rachunek.

Czasem jednak same kursy czy zdobyte doświadczenie mogą kazać się niewystarczające w tym, by zostać dobrym i skutecznym pozycjonerem SEO. W tym zawodzie radzą sobie osoby o umiejętności analitycznego myślenia i dobrej organizacji pracy, odporne na stres i pracę pod presją czasu, komunikatywne i kreatywne.

To jednak nie wszystko. Bycie specjalistą ds. SEO wymaga także:

  • perfekcyjnej obsługi aplikacji biurowych,
  • znajomości przynajmniej podstaw content marketingu i UX,
  • znajomości systemów zarządzania treścią CMS,
  • sprawnego poruszania się w środowisku Windows,
  • znajomości języka HTML i CSS,
  • znajomości technik on-page oraz off-page,
  • wiedzy dotyczącej link building,
  • bardzo dobrej znajomości narzędzi Google Analytics i Google Search Console.

Samodzielny specjalista SEO musi również znać obsługę programów pozwalających na dobór fraz kluczowych oraz tych, które przeznaczone są do wykonywania audytów SEO.

Na jakie zarobki może liczyć freelancer SEO?

Nie da się jednoznacznie określić wysokości zarobków samodzielnych specjalistów SEO, gdyż uzależnione są one przede wszystkim od wiedzy i kompetencji pracownika, ale również od jego umiejętności pozyskiwania zleceń i budowania bazy stałych klientów. Dobry pozycjoner prowadzący własną działalność może liczyć nawet na zarobki przekraczające 10 000 zł netto miesięcznie.

Oceń tekst

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 4

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.