Kim jest freelancer SEO i jak znaleźć odpowiedniego?

W wolnym tłumaczeniu freelancer oznacza wolny strzelec, czyli wolny zawód. Osobę, która pracuje samodzielnie, w jaki sposób chce, gdzie chce i kiedy chce, wyłącznie na własny rachunek. Praca freelancera zapewnia szeroki zakres swobody, a także umożliwia elastyczność. Freelancer ogólnie może być pisarzem, czy grafikiem, ale freelancer SEO jest już dookreśleniem sugerującym wprawdzie samodzielność, ale o zawężonym zakresie świadczonych usług. Co warto wiedzieć o kimś takim? Czy warto na niego postawić w potrzebie i jak znaleźć tego właściwego?

SEO Freelancer – kto to?

SEO freelancer jest fachowcem z zakresu pozycjonowania stron internetowych oraz innych aspektów odnoszących się do SEO. Duża ilość pozycjonerów podejmuje decyzję o założeniu własnej działalności gospodarczej i jest ich około 45 procent. Oprócz zaś samodzielnie pracujących, czyli właśnie zawodowych i zarejestrowanych freelancerów SEO, na rynku istnieje całkiem spora freelancerów SEO niewystawiająca faktur, ale rozliczająca się na umowę o dzieło. Freelancer rzadko pracuje z pomocnikiem, a w każdym razie nie zatrudnia nikogo na etat wówczas, gdy jest przedsiębiorcą. Za to za standardową należy uznać współpracę freelancera z takimi osobami, jak copywriter, kontent marketingowiec, webdesigner, osoba od link buildingu, czy osoba zajmująca się mediami społecznościowymi, np. prowadząca fan page.

Freelancerzy miewają przy tym również problemy, np. ze znalezieniem sobie podobnych freelancerów z powiązanych branż, a którym mogliby zaufać. Udane nawiązanie współpracy natomiast zwiększa efektywność działań freelancera.

Podczas poszukiwań niekoniecznie trzeba sugerować się wykształceniem, gdyż SEO Freelancer nie zawsze ma wykształcenie związane z IT lub marketingiem. Tutaj, jak i w większości zawodów bardziej liczy się doświadczenie oraz ciągłe doskonalenie się w zawodzie.

Co jest lepsze, freelancer czy agencja?

Czy lepsza jest agencja SEO, czy może samodzielny pozycjoner? To zależy oczywiście od wyboru i w jednej i w drugiej opcji. Można trafić na agencję SEO, która każdego klienta traktuje przedmiotowo niczym anonimowego klienta przy kasie, jak i na taką, w której zostanie potraktowany jako pewnego rodzaju persona, którą należy zająć się szczególnie opiekuńczo. To samo dotyczy freelancerów SEO, chociaż w nieco mniejszym stopniu. Samodzielni pozycjonerzy pragnący stworzyć sobie bazę klientów i dbający o swoją markę angażują się osobiście w obowiązki i utrzymują bliski kontakt z klientem, starając się dokładnie odgadywać jego potrzeby. Oczywiście zawsze można trafić lepiej lub gorzej.

Jak znaleźć dobrego freelancera od pozycjonowania swojej strony?

Freelancer od pozycjonowania może być poszukiwany np. poprzez znajomych, posiadających strony internetowe, ludzi mogących już mieć styczność z freelancerem SEO. Jeżeli nie mamy strony, która jest dla nich konkurencyjną, może zechcą kogoś polecić. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, pozostaje nam wyszukiwarka Google.

Gdy już wybierzemy konkretnego specjalistę, warto wypytać o formę jego pracy oraz o portfolio. To podstawa, aby zapytać o doświadczenia w zakresie zrealizowanych projektów, jak i o lata pracy w zawodzie.

Trzeba także wypytać, czy dany freelancer SEO ma doświadczenia w branży, jaką reprezentujemy. Pozycjonowanie sklepów, blogów, serwisów, w tym ograniczonych do stron lokalnych lub rozszerzonych o ogólnopolskie muszą być inaczej pozycjonowane. Raczej nie ma co liczyć, że trafimy na omnibusa poruszającego się biegle w całej problematyce pozycjonowania.

Oceń tekst

Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów: 5

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Udostępnij:
Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.