Typy copywriterów z którymi warto współpracować

Zamawianie treści w internecie na naszą stronę internetową, bloga czy fanpage jest bardzo popularnym posunięciem. Przeważnie robimy to gdyż nie mamy samodzielnie czasu na ich tworzenie lub nie mamy talentu pisarskiego, a prowadzimy miejsce marki w sieci. Często jednak nie wiemy, jakiego copywritera wybrać, a wyboru dokonujemy nieco po omacku. W tym tekście prezentuję kilka typów copywriterów oferujących swoje usługi i podpowiadam kiedy warto wybrać konkretnego z nich.

Copywriter

Pierwszym i najbardziej ogólnym typem copywriterów na rynku są zwykli copywriterzy. Są to osoby piszące na różne tematy oraz różne typy treści. Są to też najczęściej freelancerzy oraz osoby o małym doświadczeniu, którzy nie specjalizują się jeszcze żadnej dziedzinie copywritignu. Świadczą zatem ogólne usługi pisania tekstów. Możemy znaleźć ich zarówno w mediach społecznościowych jak i na portalach dla copywriterów ze zleceniami. 

Osoby takie najczęściej zajmują się pisaniem treści tematycznych, opisów produktów i kategorii, prowadzeniem blogów czy profili w social mediach. Osoby te świadczą usługi na podstawowym lub średnio zaawansowanym poziomie, gdyż nie posiadają specjalistycznej wiedzy w żadnej z dziedzin copywritingu. Ich zaletą jest cena, gdyż często oferują bardzo atrakcyjne stawki. 

Z usług zwykłych copywriterów, warto skorzystać jeśli chcemy pozyskać niewymagające treści i zależy nam głównie na cenie. Warto wybierać ich również jeśli zamawiamy treści różnego rodzaju oraz o różnej tematyce, aby współpracować jedynie z jednym copywriterem. 

Copywriter tematyczny, czyli specjalista branżowy

Drugim typem copywriterów na rynku są specjaliści branżowi. Są to copywriterzy którzy najczęściej specjalizują się w jednej lub w kilku branżach. Często posiadają oni doświadczenie zawodowe lub ponadprzeciętną wiedzę w danej branży. Mogą być to copywriterzy piszący teksty finansowe, lajfstajlowe czy związane z medycyną.

Posiadają oni dużo większe kompetencje i doświadczenie w konkretnych branżach oraz specjalizują się głównie w pisaniu tego typu treści. Najczęściej nie piszą treści w innych branżach, skupiając się na danej tematyce. Piszą za to z kolei różne typy treści w danej tematyce np. wpisy blogowe, posty na Facebooka czy opisy produktów i treści wysokojakościowe. 

Copywriterów specjalizujących się w danych branżach tematycznych, warto wybierać przede wszystkim wtedy kiedy zależy nam na tekstach najwyższej jakości. Będą to sytuacje kiedy prowadzimy markę konkretniej branży lub serwis tematyczny.

Dzięki temu uzyskamy możliwość zakupu wielu tekstów o ciekawych tematykach, które będą aktualne i zgodne z najnowszymi trendami. Zatrudnianie copywriterów specjalizujących się w danych kategoriach będzie często droższe od ogólnych copywriterów, ale również jakość będzie nieporównywalnie wyższa.

SEO copywriterzy

SEO copywriting to jedna z głównych gałęzi copywritingu. Polega ona na tworzeniu treści SEO, które są zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Zamieszcza się je głównie na stronie internetowej w celu pozycjonowania witryny. SEO copywriterzy są zatem osobami, które wyspecjalizowały się w pisaniu treści technicznie dostosowanych do stron internetowych. Posiadają oni szeroką wiedzę techniczną, a także są na bieżąco z najnowszymi aktualizacjami algorytmów pozycjonujących i kwestiami związanymi z SEO. 

Zobacz: freelancer SEO

Copywriterzy tacy, mogą również specjalizować się w konkretnej dziedzinie, choć nie jest to regułą. Główną ich umiejętnością jest jednak tworzenie tekstów, które będą dostosowane do wyszukiwarki Google. Najczęściej zatrudniamy ich jeśli głównym naszym celem jest pozycjonowanie strony internetowej.

Koszty ich zatrudnienia będą porównywalne ze specjalistami tematycznymi. Copywriterzy tacy — co, warto podkreślić, potrafią często obsługiwać programy do publikacji blogów typu CMS, a także zajmują się kompleksową publikacją treści na stronach również zgodnie z zasadami SEO. 

Ghostwriterzy

Kolejnym typem copywriterów są ghostwriterzy. Są to osoby piszące często bardziej zaawansowane treści takie jak e-booki, książki, opowiadania itd. główną różnicą jest jednak to, że wykonują oni zlecenia dla osób, które podpisują się własnym imieniem i nazwiskiem na stworzonym dziele.

Ghostwriting działa zatem niejako jak podwykonawstwo, a jako odbiorcy nie otrzymujemy informacji kto tak właściwie stworzył daną treść. Rozwiązanie to jest najczęściej używane przez twórców, którzy budują markę personalną oraz publikują jakościowy content ale chcą jednak robić to pod własnym nazwiskiem, a więc zlecają tworzenie treści “duchom”.

Content writer

Content writing to typ copywritingu, który bazuje na tworzeniu jakościowych, merytorycznych i wartościowych treści. Są one przeznaczone głównie dla czytelników i mają przynosić im konkretne korzyści. Są to najczęściej treści poradnikowe oraz wysokojakościowe.

Do content writerów powinniśmy zwracać się jeśli zależy nam na publikowaniu długich, wysokojakościowych i merytorycznych treści. Będzie to dobry wybór jeśli prowadzimy bloga tematycznego lub serwis tematyczny albo wdrażamy w internecie content marketing. 

Copywriterzy tego typu posiadają najczęściej wysokie umiejętności pisania ciekawych, przydatnych i jakościowych tekstów. Nie muszą ani często znać się na aspektach technicznych lub wielu rodzajach tekstu. Doskonale jednak tworzą artykuły eksperckie lub specjalistyczne przeznaczone dla odbiorców.

Specjaliści tego typu wykorzystywani są często przez jakościowe marki stawiające na wizerunek, które chcą pozyskiwać klientów właśnie poprzez publikowanie jakościowych i przydatnych treści — dopasowanych do grupy docelowej.

Social media copywriting

Social media copywriterzy to osoby które specjalizują się w pisaniu treści na platformy społecznościowe. Piszą one najczęściej różnego rodzaju posty zarówno na Facebooka, Twittera i Instagrama, a także inne platformy. 

Specjaliści tego typu posiadają ponadprzeciętną wiedzę odnośnie hasztagów, aktualnych trendów w social mediach czy form contentu, które bardzo często ograniczone są ilością znaków czy typami grafik. Doskonale też władają językiem typowym dla mediów społecznościowych i znają wszystkie arkana tych miejsc.

Warto wybierać ich jeśli prowadzimy głównie profil w social mediach i zależy nam na publikowaniu skutecznych, zoptymalizowanych i wysokojakościowych postów w mediach społecznościowych.

Oceń tekst

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.