Często właściciele stron internetowych chcą jak najszybciej zaindeksować swoją witrynę w Google, aby pojawiła się w wynikach wyszukiwania. W tym artykule chciałbym pokazać kilka sposobów, które warto wykonać, aby przyśpieszyć indeksację nowej strony w Google.
Jeśli na Twojej stronie pojawiły się znaczące zmiany, dodałeś nowe kategorie produktów czy nawet nowe produkty, to warto o tym poinformować wyszukiwarkę. Dzięki temu zmiany będą szybciej widoczne, a Twoje nowe strony pojawią się w wynikach wyszukiwania.
Na skróty
Czym jest indeksowanie strony w Google?
Indeksowanie strony w Google to proces, w którym roboty Google przeszukują i zapisują informacje o nowych i istniejących stronach internetowych. Podczas indeksowania robot Google analizuje treść strony i jej strukturę. Dzięki indeksowaniu strony, witryna staje się widoczna w wynikach wyszukiwania, co przyciąga do niej nowych czytelników i zwiększa jej popularność.
Warto zaznaczyć, że proces indeksowania stron w Google jest ciągły i automatyczny, a roboty Google przeglądają nowe strony, aktualizacje i zmiany w treści co jakiś czas. Jednakże, można przyspieszyć ten proces poprzez przesłanie prośby o indeksowanie czy skorzystanie z innych metod.
Zobacz: jak pozycjonować stronę na WordPress
Sprawdzone sposoby na zaindeksowanie nowej strony w Google
Zgłaszanie swojej strony do indeksowania w Google jest bardzo ważnym krokiem w skutecznej optymalizacji SEO. Jeśli zawartość Twojej strony uległa znacznej zmianie na lepsze, warto zgłosić tę zmianę do indeksowania w Google. W ten sposób zwiększasz szanse na to, że wyszukiwarka dostrzeże nową, wartościową treść na Twojej stronie, a to może się przełożyć na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Zobacz sprawdzone sposoby na przyśpieszenie zaindeksowania nowej strony w wynikach wyszukiwania.
1. Dodaj ręcznie nową stronę do Google Search Console - prośba o zaindeksowanie
Google Search Console to narzędzie dla właścicieli stron internetowych, które pomaga monitorować widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Dodanie strony do Google Search Console to pierwszy krok, który warto podjąć, aby pomóc Google zindeksować Twoją witrynę.
Zobacz poradnik wideo: Jak dodać stronę do Google Search Console
Jeśli nasza strona jest połączona z Google Search Console to możemy tam dodać ręcznie nowy adres url i poprosić o indeksację. W tym celu:
- zaloguj się do Google Search Console
- we wskazanym polu wklej adres url i naciśnij enter
- jeśli strona nie jest zaindeksowana wyświetli się komunikat "Adres url nie znajduje się w Google"
- kliknij "Poproś o zaindeksowanie"
W ten sposób możemy ręcznie przesłać adres url do indeksowania. Dzięki temu możemy przyśpieszyć zaindeksowanie przez wyszukiwarkę całkowicie nowej strony stworzonej w naszej witrynie lub zmian które na niej zaszły.
Ten sposób polecam, jeśli chcemy dodać jeden lub ewentualnie kilka adresów url do indeksacji. Jeśli na naszej stronie zaszło dużo zmian, dodaliśmy kilkadziesiąt produktów lub całkowicie zmieniliśmy linkowanie wewnętrzne to wklepywanie każdego adresu url zajmie nam sporo czasu. W takim przypadku polecam sposoby opisane poniżej.
2. Dodaj mapę witryny do Google Search Console
Sitemap XML to plik, który zawiera listę wszystkich stron na Twojej witrynie, które powinny być zindeksowane przez roboty wyszukiwarek. Utworzenie mapy witryny i dodanie jej do Google Search Console to kolejny krok, który warto podjąć, aby przyspieszyć indeksację strony w Google.
W ten sposób wyszukiwarka otrzyma informację o wszystkich adresach url, które chcemy zaindeksować i stopniowo będzie je dodawać do swojej kolejki indeksowania. Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć, jak 31 grudnia do indeksowania została przesłana mapa witryny, gdzie 46 stron było niezaindeksowanych, a następnie stopniowo został zaindeksowane przez wyszukiwarkę.
Aby dodać mapę witryny do Google Search Console musisz na początku ją stworzyć na swojej stronie internetowej. Korzystając z WordPressa, możesz użyć gotowych wtyczek do tworzenia mapy strony, takich jak Yoast SEO czy Rank Math.
Zobacz poradnik: Jak stworzyć mapę strony
Aby dodać mapę strony do Google Search Console:
- zaloguj się do Google Search Console
- przejdź do zakładki Mapy witryn
- dodaj adres url prowadzący do twojej mapy w wersji .xml
- kliknij prześlij - nastąpi przesyłanie mapy witryny
- zobaczysz komunikat, że mapa witryny została przesłana
3. Sprawdź i wykorzystaj plik robot.txt
Plik robot.txt to zwykły plik tekstowy, który znajduje się na Twoim serwerze i informuje roboty wyszukiwarek o tym, które strony powinny zostać zindeksowane, a które nie. Warto zaznaczyć, że plik robot.txt nie jest gwarancją, że roboty Google zawsze będą postępować zgodnie z informacjami w pliku. Niektóre roboty mogą ignorować plik robot.txt i przeszukiwać strony, które powinny być wykluczone z indeksowania.
Dlatego warto sprawdzić co znajduje się w pliku robot.txt aby dowiedzieć się, czy roboty mają "zgodę" na indeksowanie Twojej strony. Aby zezwolić robotom wyszukiwarek na przeszukanie całej witryny, należy w pliku robot.txt umieścić następujący wpis:
User-agent: * Disallow:Kod User-agent: * oznacza, że wpis ten odnosi się do wszystkich robotów wyszukiwarek, a puste pole Disallow: oznacza, że nie ma żadnych ograniczeń dotyczących przeszukiwania strony.
Dzięki temu wpisowi roboty Google mogą swobodnie przeszukiwać Twoją witrynę i indeksować wszystkie jej strony. Natomiast warto zastanowić się, czy indeksować takie strony jak koszyk, strona zamówienia, logowanie, rejestracja lub co gorsza - wyniki wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki w sklepie.
4. Linkowanie wewnętrzne - nie pozostawiaj osieroconych stron
Kolejnym sposobem na przyśpieszenie indeksowania strony w wyszukiwarce jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne w obrębie witryny. Jednym z najważniejszych zalet linkowania wewnętrznego jest to, że umożliwia to robotom wyszukiwarek szybsze i skuteczniejsze przeszukiwanie Twojej witryny. Dzięki temu roboty mogą swobodnie "krążyć" po Twojej witrynie odwiedzając wszystkie znajdujące się tam treści. Jeżeli jakieś element strony jest "osierocony" i nie prowadzą do niego żadne linki to może to wydłużyć proces indeksowania.
Zobacz: Automatyczne linkowanie wewnętrzne w WordPressie
Linkowanie wewnętrzne także poprawia użyteczność Twojej strony, ponieważ ułatwia nawigację po witrynie. Dzięki temu, czytelnicy mogą szybciej i łatwiej odnaleźć potrzebne informacje, co zwiększa ich zadowolenie i skłonność do pozostania na stronie dłużej.
Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana w wynikach wyszukiwania?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona internetowa została zaindeksowana w wynikach wyszukiwania, istnieje kilka prostych sposobów, które pomogą Ci to zrobić.
Pierwszym sposobem jest wpisanie adresu strony internetowej w wyszukiwarce Google i sprawdzenie, czy wyświetli się ona w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona pojawi się w wynikach, to znaczy, że została zaindeksowana i jest widoczna dla robotów wyszukiwarek.
1. Użyj komendy site: w wyszukiwarce
Aby sprawdzić czy Twoja strona jest zaindeksowana przejść do wyszukiwarki Google, a następnie wpisz "site:adrestwojejstrony.pl" - dla mojej strony będzie to "site:laskowskikamil.pl".
W ten sposób sprawdzisz czy Twoja strona jest zaindeksowana. Możesz też sprawdzić dowolny adres url, a więc stronę wpisu blogowego czy stronę produktu, aby dowiedzieć się czy jest ona widoczna w wynikach wyszukiwania.
2. Sprawdź adres url w Google Search Console
Podobny krok możesz wykonać w Google Search Console. Zaloguj się i wpisz adres url w okno wyszukiwania. Otrzymasz informację, czy adres url znajduje się w indeksie -> jeśli nie, możesz od razu przesłać prośbę o jego zaindeksowanie
Twórz wartościowe i unikalne treści
Wartościowe i unikalne treści to kluczowy czynnik wpływający na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poświęcić czas na stworzenie wartościowych treści na swojej stronie internetowej, co zwiększy szansę, że zostaną one zauważone przez roboty wyszukiwarek i przyspieszy proces indeksacji strony w Google.
Zobacz: darmowy kurs SEO
W tym artykule przedstawiłem cztery sposoby, które warto wykonać, aby przyspieszyć indeksację strony w Google. Dodanie strony do Google Search Console, przesłanie mapy witryny, analiza pliku robot.txt czy linkowanie wewnętrzne to podstawowe czynności, które przyspieszą proces indeksacji Twojej strony w Google.
Oceń tekst
Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 8
Nikt jeszcze nie ocenił
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?