Na skróty
Mapa strony (sitemap) - czym jest?
Mapa strony to plik XML który zawiera szczegółowe informacje dotyczące wszystkich adresów URL w obrębie naszej strony. Znajdziemy tam informacje o dacie ostatniej aktualizacji strony, czy ważności danego linku. W ten sposób robot indeksujący może w bardziej precyzyjny sposób analizować naszą witrynę.
Zalety mapy witryny XML to:
- Zapewnia wyszukiwarkom łatwy sposób indeksowania witryny i indeksowania jej stron.
- Zapewnia webmasterom łatwy sposób na określenie zawartości ich stron i innych metadanych.
- Może przyspieszyć indeksowanie, zwłaszcza gdy Googlebot napotka w witrynie wiele treści opartych na języku JavaScript.
Jak stworzyć mapę strony XML
Z racji tego, że większość stron jest na WordPressie lub innych "gotowych" oprogramowaniach to mapę strony internetowej wygenerujemy za pomocą wtyczki lub rozszerzenia, ale też możemy stworzyć ją samodzielnie.
Zobacz: Frazy long tail w SEO
Mapa strony w WordPress
Tworzenie mapy strony w WordPress jest bardzo proste. Wystarczy, że skorzystamy z wtyczki Yoast SEO która automatycznie wygeneruje za nas mapę witryny. Po instalacji i włączeniu wtyczki przechodzimy do zakładki Ogólne -> Funkcje i obok Mapa strony XML klikamy w znak zapytania.
Po kliknięciu ukaże nam się link, który skieruje nas do mapy naszej witryny.
![mapa strony xml w Yoast SEO](https://laskowskikamil.pl/wp-content/uploads/2022/07/mapa-strony-yoast-1024x694.jpg)
Mapa strony w sklepie internetowym od Home.pl
Jeśli prowadzimy sklep internetowy na platformie home.pl to naszą mapę witryny znajdziemy w panelu. Po zalogowaniu przechodzimy w Ustawienia -> Zaawansowane -> SEO -> Google sitemap
![mapa strony w sklepie home](https://laskowskikamil.pl/wp-content/uploads/2022/07/mapa-strony-home-1024x571.jpg)
Mapa strony Shoper
Korzystając z platformy Shoper nasza mapa witryny jest również generowana automatycznie i znajdziemy ją w panelu, a dokładniej w zakładce Ustawienia -> Zaawansowane -> SEO -> Google Sitemap
![mapa strony xml w Shoper](https://laskowskikamil.pl/wp-content/uploads/2022/07/mapa-shoper-1024x640.jpg)
Ręczne tworzenie mapy witryny xml
Jeśli nasza strona jest bardzo mała możemy ręcznie dodać mapę witryny i najprościej będzie dla nas wybrać format tekstowy (.txt). Google obsługuje kilka formatów map witryn:
- XML;
- RSS, mRSS i Atom 1.0;
- tekstowy
Dlatego jeśli mamy małą stronę to możemy stworzyć w notatniku plik z wszystkimi adresami url naszej strony, każdy w oddzielnym wierszu i przesłać go w Google Search Console
www.twojastrona.pl
www.twojastrona.pl/podstrona-1/
www.twojastrona.pl/podstrona-2/
Jeśli nie wiesz jak to zrobić przygotowałem dla Ciebie przykład: mapa witryny w formacie tekstowym do pobrania
Jednakże taką mapę witryny jesteśmy w stanie zrobić, gdy nasza strona ma tylko kilka podstron, przy większej ilości czekałoby nas sporo pracy.
Generowanie mapy witryny online
Jeśli mamy bardziej rozbudowaną stronę internetową lub sklep internetowy i chcemy stworzyć mapę strony to możemy skorzystać z generatora online. Ważne jest, aby nasza strona nie miała więcej niż 500 podstron, bo tylko tyle możemy wygenerować w darmowej wersji.
Zobacz: Czym są nagłówki H1, H2 i H3 w SEO
Aby to zrobić należy wejść na stronę https://www.xml-sitemaps.com/ i wpisać adres naszej strony. Program automatycznie wygeneruje mapę strony w formacie xml, którą będziemy mogli pobrać. Po pobraniu mapy wystarczy ją przesłać na nasz serwer FTP, a następnie dodać ją do Google Search Console
Dobre praktyki dotyczące mapy witryny
Dodając mapę witryny pamiętajmy o dobrych praktykach, aby pomóc robotom w indeksacji naszej strony. Dlatego warto pamiętać o tych kilku rzeczach:
- umieść mapę witryny w głównym katalogu
- pliki mapy witryny muszą być zakodowane w standardzie UTF-8
- podawaj tylko kanoniczne adresy url
- podziel duże mapy witryn - jedna mapa może zawierać maksymalnie 50 tys. adresów URL i nie może przekraczać 50 MB
- jeśli masz stronę w kilku językach - poinformuj roboty o alternatywnych wersjach językowych adresu URL za pomocą adnotacji hreflang
Zobacz: Pozycjonowanie WordPress krok po kroku
Jak przesłać mapę strony do Google Search Console?
Zaloguj się do panelu w Google Search Console, przejdź do zakładki Mapy witryn. Następnie wpisz nazwę mapy witryny i kliknij prześlij. Gdy wykonasz wszystko poprawnie zobaczysz komunikat, że mapa strony została dodana.
![dodanie mapy strony xml do Google Search Console](https://laskowskikamil.pl/wp-content/uploads/2022/07/dodanie-mapy-1024x468.jpg)
Jak często przesyłać mapę strony do Google
Jeśli mapa nie została stworzona ręcznie to wystarczy ją przesłać tylko jeden raz. Wtyczki do SEO na bieżąco aktualizują strony znajdujące się w mapie witryny więc nie ma potrzeby ich aktualizacji.
Natomiast jeśli mapę witryny stworzyliśmy ręcznie, a w naszej stronie pojawiło się kilka nowych podstron to warto ją zaktualizować i na nowo przesłać. Google co kilka dni odwiedza mapę witryny i stara się indeksować nowe strony, które w niej napotka.
Zobacz: Jak dodać stronę do Google Search Console
Jak sprawdzić ilość zaindeksowanych stron przesłanych w mapie witryny?
Będąc w Google Search Console i zakładce Mapy witryny klikamy na naszą mapę witryny, a następnie zobacz stan w indeksie. W ten sposób zobaczymy, czy poprawnie przesłaliśmy mapę strony i jaki jest stan indeksowania ich w Google.
![stan indeksacji stron w Google przesłanych w mapie witryny](https://laskowskikamil.pl/wp-content/uploads/2022/07/indeksacja-gsc.jpg)
Oceń tekst
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 5
Nikt jeszcze nie ocenił
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?