Jednym z wielu powodów tego, że moi klienci rezygnowali z usług dużych agencji SEO i wybierali współpracę ze mną było to, że nie wiedzieli dokładnie za co płacą (i czemu tak dużo) agencji za usługi SEO.
Działając jako freelancer SEO oprócz bardzo prostej umowy, mam też bardzo przejrzysty cennik pozycjonowania. Nie ma tutaj ukrytych kosztów. Cały koszt pozycjonowania możemy podzielić na 3 elementy.
Na skróty
1. Wynagrodzenie freelancera SEO
Przed rozpoczęciem współpracy informuję klienta ile godzin miesięcznie będę potrzebował poświęcić na SEO dla Twojej strony internetowej, aby w należyty sposób o nią zadbać i wykonać wszystkie niezbędne prace zarówno na stronie internetowej (on-site) jak i poza nią (off-site).
Dla małych stron internetowych to może być 5 godzin miesięcznie, a dla rozbudowanych sklepów internetowych będzie potrzebne 30-40 godzin. Wszystko zależy od ilości pracy, którą trzeba wykonać. Im większa strona, tym tych prac przeważnie jest więcej.
Jak liczone jest wynagrodzenie freelancera SEO?
Z moimi klientami rozliczam się na podstawie stawki godzinowej, która obecnie wynosi 100zł netto/h. Tak więc jeśli nad Twoją stronę będę pracował miesięcznie 10 godzin, to koszt mojej pracy będzie wynosił 1000zł miesięcznie.
2. Budżet na link building (linkowanie zewnętrzne)
Tutaj koszt jest mocno uzależniony od Twojej konkurencji. Koszt każdego linku jest różny, jeden link może kosztować 150zł, a drugi 800zł. Na podstawie analizy Twojej konkurencji powiem Ci jaki będzie zalecany budżet miesięczny na działania link building’owe.
Może okazać się, że 400zł/msc w zupełności wystarczy (dla niskiej konkurencji), a przy dużej konkurencji trzeba będzie mieć ok. 2000zł/msc.
Warto też pamiętać o tym: jeśli Twój konkurent od 12 miesięcy pozyskuje linki zewnętrzne i przeznaczył na nie 300zł miesięcznie, to łącznie już wydał 3600zł na te działania. Jeśli Ty dopiero rozpoczynasz działania to mniej więcej tyle na sam start jesteś za nim 🙂
Jak liczony jest budżet na link building
Ciężko to sprowadzić do jednego prostego wzoru, ale postaram się to wyjaśnić. Załóżmy, że prowadzimy lokalną firmę. Nazwiemy Twoją stronę "A", a stronę Twojej konkurencji "B".
Strona Twojego konkurenta "B" posiada już 30 linków zwrotnych i miesięcznie pozyskuje 2-3 linki zwrotne. Analizując jego profil linkowy widzimy, że na linki wydaje 300zł miesięcznie. Jego 30 linków kosztowało np. 3000zł, i teraz wydaje co miesiąc 300zł. Tak więc za 12 miesięcy jego łączny wydatek na link building wyniesie ok 6000zł (ma już linki za 3000zł które zdobywał przed Tobą, i co miesiąc wydaje 300zł na 2-3 linki).
Twoja strona "A" nie posiada żadnego linku zwrotnego - to nowa domena założona 2 miesiące temu. Dlatego jeśli chcemy dogonić stronę "B" to w ciągu najbliższych miesięcy musimy wydawać 500-600zł miesięcznie, aby pozyskiwać 4-6 linków zewnętrznych i za 12 miesięcy mieć tyle samo co nasza konkurencja.
Przykładowy sposób liczenia:
Wartość X: domena A - budżet przeznaczony na linkowanie zewnętrzne do dziś (koszt linków zewnętrznych uzyskanych w przeszłości): 3000zł
Wartość Y: domena A - budżet przeznaczony na linkowanie zewnętrzne na najbliższe 12 miesięcy (koszt linków zewnętrznych, które będą pozyskane): 3000zł
Domena B: miesięczny budżet potrzebny na linkowanie zewnętrzne = (X+Y)/12 = (3000+3000)/12= 6000/12= 500zł miesięcznie
Oczywiście to mocno przybliżone obliczenia, bo nie musimy mieć dokładnie tych samych linków co nasza konkurencja. Czasami wystarczy nam kilka linków z całkiem innego źródła, które będą o wiele lepsze niż te które pozyskuje nasza konkurencja i kilkukrotnie tańsze.
Tak więc możemy przyjąć taką zasadę liczenia budżetu na link building: koszt poniesiony przez konkurencję + koszt który poniesie w ciągu najbliższych 12 miesięcy = nasz budżet na 12 miesięcy na linkowanie.
Przykładowo: Twoja konkurencja wydała przez 2 lata 4000zł na link building i przez najbliższe 12 miesięcy wyda 1000zł co daje 5000zł na link building. Zatem aby dogonić konkurencję powinniśmy wydać 5000zł na link building w ciągu 12 miesięcy (ok. 400zł/mies), a więc tyle ile konkurencja przez 3 lata (2 lata które minęły + przyszłe 12 miesięcy).
3. Budżet na content / prowadzenie bloga
To ostatni element składający się na cenę pozycjonowania. W ramach działań SEO na pewno będziemy prowadzić bloga, na którym będziemy poruszać różne tematy. Przeważnie tych wpisów blogowych będzie 4-6 miesięcznie.
Prowadzenie bloga ma wiele zalet – można odpowiadać na pytania klientów, zbijać ich obiekcje, czy budować zaufanie do marki. W ramach naszej współpracy przygotuję plan wpisów blogowych, które będą się pojawiać na Twojej stronie.
Wpisy blogowe możesz pisać Ty (według moich wytycznych) wtedy nie ponosisz dodatkowych kosztów. Mogę je też zlecić to moim copywriterom jeśli nie będziesz mieć na to czasu. Średni koszt jednego wpisu to około 50-70 złotych.
Załóżmy, że na bloga będziemy dodawać 4 wpisy miesięcznie, co da nam koszt 200-280zł miesięcznie.
Jak obliczany jest miesięczny koszt pozycjonowania?
Jak widzisz koszt pozycjonowania jest bardzo prosty do obliczenia, gdyż nie ma w nim ukrytych kosztów, wszystko jest jasne i przejrzyste. Wpływają na niego godziny pracy freelancera SEO, budżet na link building i budżet na content.
Głównie koszt pozycjonowania zależy od ilości prac potrzebnych do wykonania na Twojej stronie i budżetu konkurencji – czyli tego ile ona wydaje.
KOSZT POZYCJONOWANIA = ilość przepracowanych godzin + budżet na link building + budżet na wpisy blogowe
PRZYKŁADOWE WYLICZENIE:
miesięcznie nad stroną będę pracował 10 godzin, do tego potrzebujemy 500zł na link builidng miesięcznie i zamieścimy 4 wpisy blogowe pisane przez moich copywriterów – tak abyś nic nie musiał(a) robić
KOSZT POZYCJONOWANIA = 1000zł (10 godzin pracy x 100zł) + 500zł (link building) + 200zł (wpisy blogowe) = 1700zł / miesięcznie
Dodatkowe koszty, które mogą wystąpić przed pozycjonowaniem
Zdarza się tak, że czasami wystąpią dodatkowe koszty, które trzeba ponieść przed rozpoczęciem pozycjonowania. Dzieje się tak w przypadku:
- bardzo dużych sklepów internetowych, które są ubogie w treści (brak opisów kategorii, podkategorii, brak meta description, itp) o czym wspominam poniżej
- powstawania nowego sklepu/strony - często zgłaszają się do mnie osoby, które są w trakcie tworzenia sklepu/strony i potrzebują jasnych wytycznych, aby wszystko było zrobione zgodnie z SEO
Dodatkowy jednorazowy koszt optymalizacji SEO - nie zawsze występujący
Czasami oprócz "stałego miesięcznego abonamentu" o którym pisałem powyżej może dojść jednorazowy koszt optymalizacji SEO. O co w nim chodzi i dlaczego jest dodatkowo płatny (choć nie zawsze)?
Dzieje się to przeważnie w przypadku większych/dużych sklepów internetowych (rzadko w przypadku stron usługowych, firmowych) które wymagają wielu godzin prac optymalizacyjnych na samym początku, często od kilkunastu do kilkudziesięciu, a dodatkowo uzupełnienia w treści.
Należy pamiętać, że przy optymalizacji SEO często najwięcej pracy jest na samym początku, jak trzeba doprowadzić witrynę do porządku. Współpracując z moimi klientami przeważnie wykonuję to za darmo, w ramach naszej przyszłej, długotrwałej współpracy.
Natomiast zdarzają się sklepy internetowe, które potrzebują kilkudziesięciu dodatkowych godzin prac optymalizacyjnych, a dodatkowo trzeba uzupełnić kategorie i podkategorie sklepów o treść (krótkie i długie opisy). Wtedy informuję klienta, że przed rozpoczęciem współpracy będę musiał wykonać optymalizację, która będzie kosztować X, a dodatkowo trzeba będzie zamówić treść na stronę kategorii i podkategorii, która będzie kosztować Y.
Tak jak wspomniałem, ten jednorazowy koszt występuje w przypadku sklepów internetowych, które mają dużo kategorii i produktów, wymagają dużo prac optymalizacyjnych i są ubogie w treść (opisy kategorii).
Konsultacje SEO - udział w budowie sklepu/strony lub migracji
Często zgłaszają się do mnie osoby, które szukają freelancera SEO już na etapie powstawania sklepu internetowego czy strony internetowej. Wtedy moim zadaniem jest nadzór nad prawidłową budową sklepu/strony, aby wszystko było dostosowane do SEO i późniejszego pozycjonowania.
Zdarzają się też firmy, które zmieniają silnik/oprogramowanie swojego sklepu czy strony internetowej, co wiąże się z poważnymi zmianami na stronie. W takich przypadkach moim zdaniem jest dopilnowanie, aby proces migracji nie wpłynął negatywnie na widoczność serwisu. Klienci wykonując takie migracje często popełniają masę błędów (zmiana adresów url) co przeważnie kończy się drastycznym spadkiem widoczności strony w wyszukiwarce.
W takim przypadku rozliczam się z klientami na podstawie przepracowanych roboczogodzin, a później gdy sklep/strona jest oddana do użytku przechodzimy na tzw. "stały miesięczny abonament".
Jak długo zwraca się inwestycja w SEO - na przykładzie sklepów internetowych
Bardzo dużo klientów pyta mnie ile będą musieli czekać, aby inwestycja w SEO im się zwróciła. Ja mówię = "to zależy", ale w przypadku sklepów internetowych zwrot następuje dość szybko, czasami nawet szybciej niż możemy się tego spodziewać.
Często, ale nie zawsze odpowiednio przygotowana strategia SEO już po 3-4 miesiącach pozwala znacznie zwiększyć przychody sklepu internetowego z których bez problemu można opłacić fakturę za SEO i coś jeszcze włożyć do kieszeni.
Aby nie być gołosłownym pokażę Wam na przykładzie sklepów których prowadzę jak zmieniały się przychody dzięki SEO na przestrzeni kilku miesięcy:
Ponad 15 000zł więcej po 4 miesiącach
Mały sklep internetowy mający w ofercie kilka produktów (dość drogich). Po 4 miesiącach wzrost przychodów o ponad 15 000 złotych.
- sprzedaż sierpień 2022: 5 631zł
- sprzedaż listopad 2022: 21 804zł
- użytkownicy z wyszukiwarki sierpień 2022: 1952
- użytkownicy z wyszukiwarki listopad 2022: 3124
Ponad 23 000zł więcej po 4 miesiącach
Kolejny, ale nieco większy sklep internetowy, mający w ofercie około 600 produktów. Po 4 miesiącach wzrost przychodów o ponad 23 000 złotych z samego SEO.
- sprzedaż sierpień 2022: 20 656,85zł
- sprzedaż listopad 2022: 44 053,16zł
- użytkownicy z wyszukiwarki sierpień 2022: 8360
- użytkownicy z wyszukiwarki listopad 2022: 16 757
Ponad 220 000zł więcej po 4 miesiącach
Nieduży sklep internetowy oferujący około 500 produktów. W ciągu 4 miesięcy sprzedaż z wyników wyszukiwania wzrosła o 221 000zł. W tym przypadku inwestycja w pozycjonowanie zwróciła się w kosmicznym stopniu. Jeden miesiąc opłaca faktury SEO na kilka lat 🙂
- sprzedaż sierpień 2022: 167 998,76zł
- sprzedaż listopad 2022: 389 226,80zł
- użytkownicy z wyszukiwarki sierpień 2022: 4281
- użytkownicy z wyszukiwarki listopad 2022: 8232
Ile może kosztować pozycjonowanie dla stron i sklepów internetowych
To wszystko zależy i niestety nie da się wprowadzić jednego, ogólnego cennika dla pozycjonowania gdyż jego koszt zależy od wielu czynników. Można próbować określić przypuszczalny miesięczny koszt pozycjonowania, natomiast warto pamiętać o tym, że finalny miesięczny budżet potrzebny na pozycjonowanie można określić po analizie strony i konkurencji.
Jeśli ktoś ma "stały, sztywny" cennik pozycjonowania to radzę uważać. Każda strona internetowa, niezależnie czy jest to mała strona typu wizytówka firmy, czy duży sklep internetowy wymaga innego zakresu pracy i każda ma inną konkurencję.
Na podstawie mojego doświadczenia postaram się podać przybliżone kwoty, którymi można się sugerować, jeśli myślimy o pozycjonowaniu strony czy sklepu internetowego, a jeszcze nie zebraliśmy żadnych ofert.
Zobacz: cennik pozycjonowania przez freelancera SEO
Nie należy ich traktować jako finalny koszt pozycjonowania, bo jak wspomniałem dla każdej witryny może on się różnić. Ponadto inną stawkę może mieć freelancer SEO, a całkiem inną agencja.
Koszt pozycjonowania małej, lokalnej strony internetowej
Tutaj koszt pozycjonowania nie powinien być duży. W głównej mierze będzie zależał od tego ile firm świadczy podobne usługi do Twoich i co robią w tym kierunku. Czasami łatwiej przebić się przez większą konkurencję, która nie prowadzi działań SEO, niż przez małą konkurencją, która dba o swoje SEO.
Myślę, że koszt pozycjonowania małej, lokalnej strony internetowej nie powinien być większy niż 1000zł miesięcznie (prace SEO na stronie, link building, content marketing).
W ten "worek" wpadną strony internetowe firm usługowych działających na terenie średniego miasta, świadczące lokalne usługi dla klientów w obrębie ok 10-30 km od miejsca swojej siedziby.
Koszt pozycjonowania strony internetowej na cały kraj
W przypadku pozycjonowania strony internetowej, która ma być widoczna pod ogólnymi frazami koszt pozycjonowania może być nieco większy. Może on oscylować w przedziale 1000 - 2000zł miesięcznie w zależności od konkurencji i zakresu prac SEO.
Przeważnie strony internetowe, która chcą być widoczne na zapytania ogólne, na terenie całego kraju wymagają więcej pracy i optymalizacji oraz większego budżetu na linkowanie zewnętrzne (choć nie jest to reguła).
Koszt pozycjonowania mniejszego / średniego sklepu internetowego
Ciężko podzielić sklepy internetowe na małe lub większe, bo czasami te małe wymagają o wiele więcej pracy niż te większe. Załóżmy, że mały czy też średni sklep internetowy, to sklep który ma 100-400 produktów i kilka, może kilkanaście kategorii produktów.
W przypadku takich sklepów internetowych pracy jest często więcej niż w przypadku zwykłych stron internetowych. Trzeba liczyć się z tym, że pozycjonowanie takiego sklepu może kosztować w okolicy 1500-3000zł miesięcznie. Wszystko to zależy od ilości prac SEO na stronie i konkurencji, którą trzeba pokonać.
Koszt pozycjonowania dużego, rozbudowanego sklepu internetowego
Rozbudowany sklep internetowy to taki, który ma kilka set lub kilka tysięcy produktów, a nawet więcej. Do tego różne warianty produktu i kilkadziesiąt albo kilkaset różnych kategorii. Taki sklep wymaga wielu godzin pracy, odpowiedniej strategii i ciągłego działania.
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego w takim przypadku może wynosić od kilku tysięcy do nawet kilkunastu tysięcy miesięcznie. Dla wielu sklepów internetowych to duża kwota, ale należy pamiętać o tym, że mądre SEO szybko się zwraca, często już w 3-4 miesiące (przykłady powyżej).
Podsumowanie
Pozycjonowanie przez freelancera SEO nie musi być drogie. Jak widzisz w przypadku moich usług na koszt pozycjonowania składają się 3 elementy: wynagrodzenie za pracę, koszt link buildingu i artykułów blogowych.
Dla małych stron internetowych pozycjonowanie może kosztować kilkaset złotych miesięcznie, a dla dużych sklepów internetowych może to być zarówno 1500zł jak i 3500zł. Wszystko zależy od ilości pracy potrzebnej nad Twoją stroną i tym ile wydaje Twoja konkurencja.
W przypadku sklepów internetowych pozycjonowanie zwraca się już po kilku miesiącach, co możesz zobaczyć na powyższych zdjęciach. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest pozycjonowana, lub czujesz, że ktoś może robić to lepiej (i taniej) to nie zwlekaj z podjęciem decyzji 🙂
FAQ
-
Dlaczego warto zatrudnić freelancera SEO do pozycjonowania witryny?
Freelancerzy SEO mają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie pozycjonowania, co pozwala na skuteczne zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Ponadto, zatrudnienie freelancera SEO może być bardziej opłacalne niż korzystanie z usług agencji SEO.
-
Jakie są koszty związane z pozycjonowaniem przez freelancera SEO?
Koszty związane z pozycjonowaniem przez freelancera SEO zależą od wielu czynników, takich jak stopień trudności projektu, ilość pracy do wykonania i poziom doświadczenia freelancera. Zwykle cena za pozycjonowanie witryny przez freelancera SEO zaczyna się od kilkuset złotych i może wzrosnąć do kilku tysięcy.
-
Czy koszt pozycjonowania przez freelancera SEO jest stały?
Koszt pozycjonowania przez freelancera SEO nie jest stały i może się zmieniać w zależności od projektu i ilości pracy do wykonania. Freelancerzy SEO zwykle ustalają indywidualne ceny za swoje usługi, które zależą od wielu czynników.
-
Jakie są sposoby ustalania ceny za pozycjonowanie przez freelancera SEO?
Sposoby ustalania ceny za pozycjonowanie przez freelancera SEO mogą się różnić w zależności od freelancera. Niektórzy freelancerzy SEO ustalają ceny za projekt, podczas gdy inni preferują ustalanie stawek godzinowych lub miesięcznych.
-
Czy istnieją ukryte koszty związane z pozycjonowaniem przez freelancera SEO?
Nie, zwykle nie ma ukrytych kosztów związanych z pozycjonowaniem przez freelancera SEO. Freelancerzy SEO zwykle jasno określają swoje ceny za usługi i informują klienta o wszelkich dodatkowych kosztach związanych z projektem.
-
Jakie są korzyści wynikające z zatrudnienia freelancera SEO do pozycjonowania witryny?
Korzyści wynikające z zatrudnienia freelancera SEO do pozycjonowania witryny to zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, poprawa ruchu na stronie, zwiększenie liczby konwersji i zwiększenie zaufania użytkowników do witryny. Freelancerzy SEO mają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie pozycjonowania, co pozwala na skuteczną optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych.
-
Czy zawsze warto zatrudnić freelancera SEO do pozycjonowania witryny?
Nie zawsze warto zatrudniać freelancera SEO do pozycjonowania witryny. W przypadku małych i prostych witryn internetowych, można skorzystać z darmowych narzędzi SEO i samodzielnie przeprowadzić optymalizację witryny. Jednak w przypadku większych i bardziej skomplikowanych projektów, warto zatrudnić freelancera SEO lub agencję SEO w celu osiągnięcia lepszych wyników.
-
Czy cena za pozycjonowanie przez freelancera SEO powinna być kryterium wyboru?
Nie, cena za pozycjonowanie przez freelancera SEO nie powinna być jedynym kryterium wyboru. Ważne jest również doświadczenie i specjalistyczna wiedza freelancera SEO, a także referencje i opinie innych klientów.
-
Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na cenę za pozycjonowanie przez freelancera SEO?
Najważniejsze czynniki wpływające na cenę za pozycjonowanie przez freelancera SEO to stopień trudności projektu, ilość pracy do wykonania i konkurencyjność branży.
Oceń tekst
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1
Nikt jeszcze nie ocenił
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?