Tworzenie treści wymaga od autora kilku kroków. Przede wszystkim należy porozmawiać z osobą zlecającą. Dowiedz się jako autor, czego od treści oczekuje klient. Zapytaj o formę tekstu (opis produktu, reklama, artykuł, felieton). Dopytaj o szczegóły – informacje o produkcie, usłudze. Następnie zacznij gromadzić materiały, czyli stwórz odpowiednią bazę merytoryczną. Napisz następnie tekst. Na koniec nie zapomnij o korekcie. Jak wygląda ten proces w szczegółach?
Na skróty
Brief i wywiad z klientem to klucz do pozyskania wiedzy
Pamiętaj, że wiele produktów to unikatowe rzeczy. Podobnie jest ze spersonalizowanymi usługami czy autorskim ich wykonywaniem. Im więcej informacji od klienta pozyskasz na temat swojego zlecenia, tym lepiej.
Możesz klientowi zadać kilka pytań otwartych lub zamkniętych. Zapytaj o temat artykułu, rodzaj zawieranych w nim informacji. Copywriting to przede wszystkim pozyskanie nawet 7-krotnie większej ilości materiału, niż jest Ci potrzebne do napisania artykułu.
Możesz stworzyć wzór brief-u dla klienta. Zapytaj w nim o:
- język, jakiego masz użyć (formalny, per TY, a może naukowy),
- odbiorcę, dla kogo, jakiego czytelnika piszemy (specjalistyczny tekst dla fachowców, czy zwykły wpis dla laików dopiero poznających temat),
- ilość znaków, stron,
- cenę, jaką otrzymasz,
- wszelkie ustalenia typu czas realizacji, ilość korekt i inne informacje niezbędne do napisania artykułu.
Dopiero po ustaleniu stawki, tematu, formy i rodzaju tekstu możesz przejść do researchu.
Jaką rolę odgrywa research podczas pisania artykułu na blog?
Copywriter musi pozyskać również wiedzę z innych źródeł niż klient. Inne wpisy poruszają wątki, o których klient mógł nie wiedzieć. Dopiero po zapoznaniu się z pozyskanymi informacjami, copywriter syntetyzuje temat i układa jego schemat – konspekt.
Konstrukcja tekstu jest niezwykle ważna. To ona zdecyduje o tym czy tekst będzie logiczny, prosty w przyswojeniu dla czytelnika. Może tutaj skorzystać z gotowych rozwiązań typu AIDA. Jest to akronim, czyli skrót literowy, który oznacza z angielskiego uwagę, zainteresowanie, pragnienie, akcję (atention, interest, desire, action). Najpierw zwróć uwagę czytelnika np.: problemem dotyczącym usługi czy produktu. Dla przykładu może to być: Nie masz klientów w swojej firmie xxx? To dlatego, że popełniasz 3 błędy. Sprawdź, co o tym decyduje.
Jak już pozyskasz uwagę klienta, pokaż, co może rozwiązać omawiany problem. Jeśli masz rozwiązanie, to zademonstruj, kto i jak może to zrobić – produkt i nasz klient. Na koniec wezwij do działania prosty CTA (call to action) – poznaj szczegóły, zamów książkę, zapisz się na szkolenie.
Słowa kluczowe – pozycjonowanie stron
Dziś w Internecie nic nie potrafi się obyć bez Google i pozycjonowania stron. Aby Twój artykuł wysoko wyświetlał się w Google, musisz go zoptymalizować pod pozycjonowanie stron. Użyj słów kluczowych przesłanych przez klienta. Jeśli ich nie masz zdobądź je dzięki nieodpłatnym plenerom słów kluczowych czy narzędziom Google typu: Google Trends, i przeanalizuj ich przydatność w Google Analytics – testuj.
Pamiętaj, aby frazy kluczowe były ściśle powiązane z działalnością czy produktem Twojego klienta. Tekst musi odpowiadać na intencje użytkowników, czyli hasła wpisywane przez użytkowników Internetu podczas poszukiwania produktu czy usług.
Copywriting – jak pisać ciekawie?
Wiesz, co chcesz napisać i jak. Ale jak utrzymać uwagę czytelnika stylem pisania? Przede wszystkim pisz krótko, prostymi zdaniami i używaj czasowników dynamicznych: uderz, zjedz, wyślij, zamiast takich form sok został wypity, list został wysłany. Nie dość, że znacząco skrócisz tekst i zdania, to nadasz im dynamiki czytania. Przez to przykujesz uwagę czytelnika. Zdanie powinno mieć ok. 12-15 słów i tego się trzymaj.
Twórz wartościowe, krótkie akapity – najwyżej na 3-4 linijki. Zawieraj w nich jedną myśl, aby czytelnik miał zawsze wiedzę, o czym czyta. Pisz tak: Książka jest ciekawa. Napisania prostym i zrozumiałym językiem. Ładnie opisuje bohaterów i barwnie opowiada o pejzażach. Trzyma w napięciu i nie pozwala oderwać się na kilka minut od czytania.
Tak napisany akapit pokazuje, że podmiotem jest książka i nie ma zmiany podmiotu. Czytelnik mimo wielu zdań wie, co jest opisywane.
Korekta tekstów – zadanie końcowe
Pamiętaj, nigdy nie oddawaj tekstu zaraz po procesie pisania – na świeżo. Zawsze zaczekaj dzień lub więcej, a następnie zacznij poprawiać tekst. Twój mózg w tym czasie dostanie chwilę na odpoczynek i zapomnienie tekstu. W ten sposób wyłapiesz błędy po sobie oraz nie wprowadzisz nowych. Często tak bywa, ze poprawki wprowadzane na zmęczeniu są jeszcze gorsze niż pierwotne zdania.
Sprawdzaj sens zdań, interpunkcję czy ortografię. Skracaj zdania wielokrotnie złożone, zamieniaj akapity miejscami, jeśli uważasz, że tak będzie lepiej. Nie bój się skreśleń i dopisywanie nowych rzeczy – to naturalne. Potem znów zostaw tekst i przy drugiej korekcie dopracuj wariant ostateczny dla klienta.
Jeśli myślisz, że napiszesz bardzo wartościowy artykuł w 1 godzinę, to jesteś w błędzie. Napisanie dobrego artykułu zająć Ci może od kilku godzin do nawet kilku dni.
Oceń tekst
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1
Nikt jeszcze nie ocenił
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
- Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – czy to dobry pomysł?
- Teksty SEO — Sprawdź jak pisać je zgodnie z zasadą SEO copywritingu
- Teksty SEO – długie czy krótkie? Sprawdź, które warto dodawać na stronę, które są lepsze i skąd można uzyskać frazy do tekstów SEO!
- Kim jest freelancer SEO i jak znaleźć odpowiedniego?