Współczynnik odrzuceń – co to jest, jaki powinien być i jak go zmniejszyć?

Współczynnik odrzuceń jest istotnym elementem analizy odwiedzin. Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była doceniana przez użytkowników, musisz bardzo poważnie podejść do analizy ruchu na stronie, co wiąże się ze zrozumieniem czym jest współczynnik odrzuceń i jak go zmniejszyć.

Co to jest współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) – definicja

Definicja – współczynnik odrzuceń to odsetek odwiedzin, podczas których nie dochodzi do interakcji z odwiedzaną stroną – użytkownik odwiedza tylko jedną stronę. Innymi słowy, wskazuje tych odwiedzających, którzy po prostu weszli na stronę i opuścili ją bez wykonania żadnych działań – nie kliknęli w inny link, nie przesłali formularza kontaktowego, nie dodali produktu do koszyka.

Współczynnik odrzuceń to nie byle jaka liczba, musimy bardzo uważnie śledzić jego wielkość, aby zrozumieć, jak zachowują się osoby wchodzące na naszą stronę i co najważniejsze, jak możemy zoptymalizować ich aktywność, aby nie uciekały z niej od razu po wejściu.

Co oznacza współczynnik odrzuceń

Jeśli nasze statystyki wskazują, że współczynnik odrzuceń witryny wynosi 28%, wiemy, że na każde 100 odwiedzin 28 opuszcza witrynę bez interakcji (odwiedził tylko jedną stronę) – ale to nie zawsze ta statystyka ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Całkiem inaczej będziemy patrzeć na współczynnik odrzuceń (bounce rate) na landing page’u, niż na sklepie internetowym.

O czym mówi współczynnik odrzuceń

Analizując współczynnik odrzuceń musimy zwrócić uwagę na cel strony. Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie produktowej przekazuje nam całkiem inne informacje, niż wysoki współczynnik odrzuceń na landing page’u.

Wysoki współczynnik odrzuceń na sklepie internetowym może świadczyć o tym, że cena produktu jest za wysoka, natomiast o czym świadczy wysoki bounce rate na stronie lądowania?

Wysoki współczynnik odrzuceń na sklepie internetowym

Analizując bounce rate na sklepie internetowym możemy wiele dowiedzieć się o lepszym dostosowaniu oferty/produktu do klienta. Wysoki współczynnik odrzuceń będzie oznaczał, że klient mógł wystraszyć się ceny naszego produktu, lub widział go gdzieś taniej i dlatego opuścił naszą stronę.

Warto wziąć pod uwagę, że mało kto dokonuje zakupów w trakcie pierwszej wizyty na sklepie internetowym, więc wysoki bounce rate w przypadku sklepów internetowych to czasami normalna rzecz.

Dobrym sposobem jest korzystanie z oprogramowania, które nagrywa zachowanie odwiedzającego na naszej stronie. W ten sposób dowiemy się w jakim momencie opuszcza on naszą stronę internetową i być może lepiej będziemy mogli interpretować wskaźnik odrzuceń.

Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie internetowej

Wysoki bounce rate na stronie internetowej może być ważną informacją, albo mało istotną. Dlaczego? Inaczej będziemy patrzeć na współczynnik odrzuceń w przypadku wpisu blogowego, a inaczej dla strony głównej czy zakładki kontakt.

Jeśli użytkownik wchodzi na naszą stronę główną – np. znajdując nas w mediach społecznościowych i nie przechodzi na kolejną podstronę to znaczy, że nasza strona go albo nie zainteresowała, albo nie znalazł na niej tego czego szukał. Jeśli na takiej stronie mamy wysoki poziom bounce rate to znaczy, że musimy podjąć działania i poprawić treści, ofertę, przycisk call to action lub inny element, który zmniejszy ten współczynnik.

Natomiast inaczej będziemy patrzeć na współczynnik odrzuceń dla wpisu blogowego. Często użytkownik wpisując zapytanie w wyszukiwarkę Google chce uzyskać jedną konkretną informację. Jeśli odwiedzi Twoją stronę i uzyska tę informację, to nie będzie miał potrzeby chodzenia po stronie i czytania treści, które mogą go nie interesować.

Pomimo wysokiego współczynnika odrzuceń nasz wpis blogowy daje użytkownikowi to czego szuka, więc zupełnie inaczej powinniśmy patrzeć na ten wskaźnik w tym przypadku.

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Ogólnie współczynnik odrzuceń powinien być jak najmniejszy, ale jak już wcześniej wspomniałem nie ma tutaj reguły.

Niski współczynnik odrzuceń będzie ważny jeśli jesteśmy sklepem internetowym i korzystamy z reklamy w Google Ads lub Facebook Ads. W tym przypadku kierujemy nasz produkt do konkretnego użytkownika płacąc za wejście na naszą stronę. Reklamując swój produkt czy usługę przeważnie targetujemy w zainteresowanych użytkowników, którzy mają „chęci zakupowe”. Uzyskując niski współczynnik odrzuceń w pewnym stopniu otrzymujemy informacje, że nasza reklama jest trafna.

Niski bounce rate będzie też istotny jeśli reklamujemy swoją stronę, a bardziej landing page, który ukierunkowany jest na wykonanie określonego działania przez użytkownika. Jeśli użytkownik wyjdzie ze strony i nie wykona żądanego przez nas działania to oznacza, że nasza oferta jest źle skonstruowana lub źle targetujemy reklamę.

Czy wysoki czynnik odrzuceń wpływa na pozycję w Google?

Ale czy wysoki bounce rate jest zły dla seo? Nie zawsze. W przypadku gdy ktoś wejdzie na naszą stronę i zainteresuje się naszą ofertą, ale na stronie nie wykona żadnego działania tylko zobaczy numer telefonu i do nas zadzwoni, a następnie wyjdzie ze strony to czy w tym przypadku wskaźnik odrzuceń nas trochę nie okłamie?

Podobnie jest gdy prowadzimy bloga. Użytkownik, który wejdzie z wyszukiwarki Google, przeczyta nasz artykuł na konkrety temat i znajdzie wszystkie odpowiedzi na swoje pytania, a następnie wyjdzie ze strony nie podejmując żadnych działań ograniczając się do jednej sesji zwiększy procent współczynnika odrzuceń. Nie powinno mieć to negatywnego oddziaływania na nasze seo.

Wysoki współczynnik odrzuceń – czy należy się tym martwić?

Czy takie odrzucenie należy traktować negatywnie, pomimo wykonania przez użytkownika tylko jednej sesji? Wydaje się, że nie. Natomiast dodatkowym aspektem który możemy mierzyć w tym przypadku może być czas, czyli to ile sekund użytkownicy spędzili na poszczególnych stronach. Jeśli wiesz, że czytając konkretny artykuł potrzeba 120 sekund na zapoznanie się z nim to nawet przy 80% współczynniku odrzuceń, ale średnim czasie odwiedzin powyżej 120 sekund możesz wnioskować, że na danej stronie nie trzeba wprowadzać żadnych zmian. Nie wpływa on negatywnie i nie jest powodem do zmartwień.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń (bounce rate)?

Sposobów na zmniejszenie współczynnika odrzuceń jest wiele i są one uzależnione od strony na której chcemy ten współczynnik zmniejszyć. Inna analiza sesji w witrynie będzie dla sklepu internetowego, a inna dla strony internetowej.

Zmniejszenie współczynnika odrzuceń dla strony internetowej

Jeśli Twoja strona internetowa boryka się z problemem wysokiego współczynnika odrzuceń to może oznaczać, że:

  • przedstawiona oferta jest nie zrozumiała, bądź nie ma w niej korzyści dla klienta, albo treści są źle sformułowane
  • strona wolno się ładuje, lub jakiś element nie działa co powoduje szybkie wyjście
  • strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych
  • użytkownik, który wszedł na stronę znalazł odpowiedź na swoje pytanie i nie miał potrzeby wykonywania innych interakcji (częste dla wpisów blogowych)
  • użytkownik nie widział innych podstron (błędny UX)

Zmniejszenie współczynnika odrzuceń w sklepie internetowym

Sklepy internetowe muszą zwrócić większą uwagę przy analizowaniu współczynnika odrzuceń, gdyż może to powodować mniejszą sprzedaż. Jeśli Twój sklep ma wysoki bounce rate to może oznaczać, że:

  • cena produktu jest za wysoka
  • na stronie kategorii brakuje filtrów, lepszej nawigacji i użytkownik nie mógł znaleźć tego czego szuka
  • odwiedzający nie przyszedł z zamiarem kupna, a jedynie szukał informacji o produkcie
  • brakuje karuzeli produktów, podobnych produktów, wyszukiwarki czy łatwiejszej nawigacji

Dlaczego współczynnik odrzuceń ma znaczenie?

Współczynnik odrzuceń ma znaczenie w przypadku gdy na stronę kierujemy ruch z płatnej reklamy, czy to Facebook Ads, czy Google Ads. O wysokim współczynniku odrzuceń będziemy mówić, jeśli wynosi on co najmniej 50%. Oznacza to, że naszą reklamę należy poprawić, aby wartość odrzucenia była jak najmniejsza.

Im większa wartości współczynnika odrzuceń tym prawdopodobnie mniejsza konwersja, co może być powodem mniejszej sprzedaży.

Gdzie znajdę informację o współczynniku odrzuceń?

Informację na temat współczynnika odrzuceń znajdziesz w swoim koncie Google Analytics. Znajdziesz tam wiele danych i informacji na temat swoich użytkowników, sprawdzisz liczbę sesji, ilość odwiedzanych podstron i ile czasu spędzają na Twojej stronie. Google Analytics to kopalnia wiedzy jeśli chodzi o statystki i jeśli chcesz popracować nad swoją stroną to warto przeanalizować dane witryny.

Sprawdzanie współczynnika odrzuceń w Google Analytics

Aby sprawdzić bounce rate zaloguj się do swojego konta Google Analytics, przejdź do zakładki Odbiorcy, a następnie kliknij przegląd. Zobaczysz tam takie informacje jak:

  • ilość sesji
  • użytkownicy
  • średni czas trwania sesji
  • ilość odwiedzonych stron na sesję
  • czas spędzony w witrynie

W tym miejscu masz informacje o swojej całej witrynie.

współczynnik odrzuceń w Google Analytics
współczynnik odrzuceń w Google Analytics

Sprawdzanie bounce rate z wejść z wyszukiwarki, płatnej reklamy, mediów społecznościowych i innych kanałów w Google Analytics

Możesz też sprawdzić współczynnik odrzuceń swojej witryny dla użytkowników, którzy wchodzą na Twoją stronę z wyszukiwarki Google, płatnych reklam, mediów społecznościowych czy innych odnośników, tych danych jest na prawdę sporo. W Google Analytics przejdź do zakładki Pozyskiwanie, a następnie przegląd.

bounce rate w Google Analytics
bounce rate w Google Analytics

Sprawdzanie współczynnika odrzuceń dla konkretnej strony w Google Analytics

Korzystając z Google Analitycs przejdź do zakładki Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony. W ty miejscu dowiesz się jakie strony odwiedzają użytkownicy i możesz znaleźć wiele odpowiedzi na temat swoich podstron.

współczynnik odrzuceń podstron w Google Analytics
współczynnik odrzuceń podstron w Google Analytics

Długi czas ładowania strony, a współczynnik odrzuceń

Jednym z powodów dla których użytkownicy wychodzą z naszej witryny może być długi czas ładowania strony internetowej. Załóżmy, że użytkownik zadaje pytanie w Google i chce kliknąć w Twój link. Niestety Twoja strona wolno się wczytuje, a jak wiemy nikomu nie chce się czekać zbyt długo na załadowanie strony, przez co masz odrzucenie, a osoba odwiedza inny serwis. W Google Analytics możesz sprawdzić średni czas ładowania twoich stron, możesz to zrobić też poprzez narzędzie Page Speed Insight od Google, jeśli chcesz zwiększyć szybkość ładowania swoich stron.

Oceń tekst

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.