Ile trwa pozycjonowanie strony WWW, co na to wpływa i dlaczego nie można określić tego czasu dokładnie

Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem, który bacznie obserwujemy i przy którym liczymy na jak najszybsze wyniki. Bardzo często jednak dość trudno określić czas pozycjonowania zarówno agencjom SEO jak i nam samym, a wręcz jest to niemożliwe. Może powodować to irytację czy konsternację, ale w rzeczywistości nie można jasno określić czasu jaki potrwa pozycjonowanie strony internetowej. W tym tekście poruszam najważniejsze kwestie związane z czasem pozycjonowania stron WWW, a także odpowiadam na pytanie ile trwa pozycjonowanie, co wpływa na czas tego procesu, a także dlaczego nie można dokładnie określić czasu pozycjonowania strony internetowej.

Ile trwa pozycjonowanie stron internetowych

Niestety, na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć mimo najszczerszych chęci czy nawet sporej wiedzy na temat SEO. Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo złożonym procesem, który składa się z wielu czynników wpływających na ten czas. Jest ich na tyle dużo, że nie można jednoznacznie określić czasu pozycjonowania stron internetowych.

Pewne czynniki w ogóle nie są nam znane, gdyż wyszukiwarka Google skrzętnie ukrywa je i nie podaje ich do informacji publicznej. Wszystko to przekłada się na brak możliwości określenia czasu pozycjonowania czy podawania konkretnych długości tego procesu. Wszystkie czynniki, które będą wpływały na czas pozycjonowania, wzajemnie na siebie oddziałują, a czas pozycjonowania możemy określić jedynie szacunkowo.

Proces indeksowania witryny przez wyszukiwarkę również nie jest do końca jasny i znany, choć wiemy jak funkcjonuje on ogólnie. Wszystko to uniemożliwia określenie czasu całego pozycjonowania, gdyż trudno nawet szacunkowo brać pod uwagę czynniki, o których nie mamy większego pojęcia.

Przykładowe czasy pozycjonowania

Mówiąc o długości pozycjonowania stron internetowych, mimo że nie możemy określić konkretnego czasu, w jakim zostanie wypozycjonowana nasza strona internetowa możemy przytaczać pewne wartości szacunkowe, poglądowe czy opierające się na średnich czasach pozycjonowania stron internetowych.

Ogólnie pozycjonowanie pod najpopularniejszymi słowami kluczowymi w danej kategorii tematycznej może przekroczyć rok i wynieść nawet kilkanaście miesięcy. Pozycjonowanie strony pod średnio popularnymi hasłami to przeważnie kilka miesięcy czasu, a wypozycjonowanie strony pod mało popularnymi frazami może zająć nawet dwa — trzy miesiące.

Czasy te, mogą różnić się nawet dwukrotnie w zależności od popularności danej kategorii tematycznej. Tymi najpopularniejszymi są kategorie umożliwiające największy zarobek, w których panuje największa konkurencja. Będą to kategorie motoryzacji, finansów czy w marketingu internetowego. Z kolei najmniej popularnymi kategoriami są kategorie niszowe takie jak np. gry planszowe czy kategorie związane z muzyką folklorystyczną.

W kategoriach tych panuje dużo mniejsza konkurencja, a więc dużo łatwiej jest nam w nich promować nasze strony internetowe, a taki sam nakład pracy będzie dawał dużo lepsze rezultaty, niż w kategoriach z bardzo dużą ilością konkurentów.

Jakie elementy wpływają na czas pozycjonowania

Na czas pozycjonowania stron internetowych jak wspomniałem już powyżej, przede wszystkim wpływa popularność słów kluczowych, popularność tematyki, a także bezpośrednio z tym związana konkurencja w danej kategorii. Są to jedne z głównych i najważniejszych czynników decydujących o czasie pozycjonowania stron internetowych, ale nie jedyne.

Budżet na SEO

Kolejnymi ważnymi elementami wpływającymi na długość pozycjonowania jest budżet przeznaczony dla pozycjonowania i kompetencje agencji SEO/freelancera SEO, która zajmuje się naszą witryną. Im większy budżet na pozycjonowanie będziemy przeznaczali, tym agencja/freelancer SEO będzie mogła wykonywać bardziej intensywne prace. Dzięki środkom przeznaczonym na pozycjonowanie możemy nawet wielokrotnie skrócić czas pozycjonowania.

Aktualny stan strony www

Ważnymi czynnikami, które wpływają na czas pozycjonowania strony internetowej, jest aktualny stan witryny oraz cel jaki chcemy osiągnąć. Są to dwa czynniki bezpośrednio związane z długością pozycjonowania, które również znacząco mogą wpływać na czas tego procesu. Strony zadbane oraz prowadzone do czasu rozpoczęcia pozycjonowania przynajmniej w poprawny sposób będą dużo szybciej wypozycjonowane, niż te porzucone lub nieaktywne, na których trzeba będzie wykonać dużo większą ilość pracy i które aktualnie posiadają dużo niższe statystyki Google od strony zadbanych.

Cel pozycjonowania

Na czas pozycjonowania strony internetowej spory wpływ ma również cel, jaki chcemy osiągnąć. Zupełnie inny czas pozycjonowania będzie obowiązywał przy wejściu do top 20 naszej strony internetowej, a zupełnie inny gdy będziemy chcieli znaleźć się w top 3 najlepszych wyników wyszukiwania. Czas pozycjonowania będzie zatem zależał w dużej mierze od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć z witryną i jak ona ma docelowo funkcjonować w wyszukiwarce Google. Przykładowo znacznie łatwiej jest promować lokalny biznes na małym rynku stacjonarnym, a dużo trudniej globalnie promować witrynę biznesową w sieci.

Indeksacja strony

Na czas pozycjonowania strony internetowej wpływ ma również sam proces pozycjonowania, i to jak sprawnie jest wykonywany. Wejście robotów indeksujących Google na naszą witrynę może zająć zarówno od kilku godzin do nawet do kilkudziesięciu dni w zależności czy skorzystamy z opcji indeksowania na żądanie w Google Search Console, czy będziemy oczekiwali na naturalne odnalezienie naszej strony w internecie poprzez linki zewnętrzne. Czas zaindeksowania witryny zależy również od rozbudowy strony, ilości podstron czy wielkości serwisu, a także jego optymalizacji ułatwiającej indeksowanie.

Oceń tekst

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Udostępnij:
Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.