Jak prowadzić firmowego bloga

Prowadzenie bloga firmowego może przynieść marce wiele profitów — od tych wizerunkowych po wymierne korzyści związane ze zwiększeniem sprzedaży. Nie jest to jednak proste zadanie. Wymaga ono poświęcenia czasu, uwagi, a także odrobiny kreatywności i znajomości digital marketingu. W tym tekście podpowiadam jak prowadzić bloga firmowego i o jakie elementy warto zadbać.

Ciekawe pomysły i regularność

Pierwszym elementem, o który musimy zadbać jeśli wydajemy bloga firmowego/tematycznego jest zadbanie o ciekawy pomysł. To właśnie treści odpowiadają w głównym stopniu za przyciąganie do naszego bloga. Powinny być zatem aktualne, ciekawe i dostarczać przydatnej wiedzy naszym użytkownikom. Powinniśmy wybierać takie tematy, które będą zarówno uniwersalne jak i aktualne jeszcze przez dłuższy czas.

Powinniśmy też wybierać takie tematy, które trudno spotkać w internecie na innych blogach np. na konkurencyjnych witrynach. Dzięki temu nasi czytelnicy będą chętnie powracali na bloga, a także polecali go swoim znajomym. W sieci działa wiele blogów i stron firmowych o czym, warto pamiętać. Jeśli będziemy publikowali takie same treści jak konkurencyjne serwisy, nie zagwarantuje to nam zbyt dużej rozpoznawalności.

Aby prezentować ciekawe treści na naszym blogu, nie powinniśmy bać się stawiania na oryginalność. Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie zagranicznych blogów w naszej branży, aby dowiedzieć się, jakie tematy są na topie, a także móc zainspirować się pewnymi wpisami. Powinniśmy również sami wymyślać tematy, których nie wykorzystują nasi bezpośredni konkurenci. Może być to problematyczne, ale warto poświęcić temu pewien czas.

Przy prowadzeniu bloga, ważna jest również regularność. Powinniśmy dodawać wpisy, co kilka dni np. raz lub dwa razy w tygodniu. Jeśli posiadamy większe moce przerobowe, możemy publikować posty i wpisy nawet codziennie. Najważniejsze jest jednak, aby ustalić pewien rytm dni i godzin, w których będą pojawiały się kolejne wpisy. Pomoże to przyciągać odbiorców do naszego bloga, którzy będą odbierali go jako aktualny i zadbany.

Dobrym pomysłem jest ustalenie automatycznej publikacji materiałów i wgranie kilku wpisów do systemu np. CMS na zapas. Dzięki temu nie będziemy musieli się samodzielnie logować do systemu w konkretne dni tygodnia i o konkretnych godzinach a wirtualny asystent będzie publikował treści za nas.

Podsumowanie:

  • zadbaj o wiedzę przydatną dla użytkownika, daj mu jakąś korzyść za darmo
  • poruszaj tematy, których nikt nie poruszył
  • inspiruj się konkurencją, nie tylko z Twojego kraju
  • staraj się być regularnym
  • planuj wpisy do przodu

Oryginalne formy contentu

Dobrym sposobem na urozmaicenie naszego bloga i sprawienie, aby był wyższej jakości, jest używanie oryginalnych form contentu. Oprócz treści pisanych i zdjęć istnieje wiele różnorodnych form contentu, które zaciekawią, zaintrygują i przyciągną użytkowników do naszego bloga.

Warto ich używać, gdyż nie robi tego przeważnie nasza konkurencja, a użytkownicy dosyć rzadko spotykają się z oryginalnymi formami contentu w sieci. Z pewnością zapoznają się z naszym blogiem już tylko z tego powodu, aby sprawdzić czy na blogu znajdują się inne niespotykane treści.

Przede wszystkim, mogą być to zdjęcia i filmy 360 stopni. Są to fotografie i nagrania wideo, po których możemy dodatkowo obracać się w 360 stopniach. Umożliwiają one sprawdzenie całego terenu wokół, gdzie rozgrywa się akcja, a także wejście w perspektywę fotografa tak jak bylibyśmy tam osobiście.

Kolejnymi ciekawymi formami contentu, mogą być animacje, prezentacje czy materiały interaktywne. One również doskonale służą do przekazywania informacji, a dzięki swojej formie, mogą dodatkowo zatrzymywać użytkowników na naszym blogu.

Ważną i coraz częściej pojawiającą się formą contentu, która jednak nadal jest nieco niszowa, są webinaria. Są to bezpośrednie transmisje na żywo, gdzie przedstawiamy pewien problem. Mogą być to prezentacje, seminaria czy wystąpienia mniej oficjalne. Bezpośrednio komunikacja z widzami poprzez kilkudziesięcio minutowe nagranie na żywo z pewnością zainteresuje naszych użytkowników. W ten sposób możemy przekazywać duże ilości wiedzy oraz robić to w przystępny sposób – łatwiejszy aniżeli poprzez sam tekst.

Mówiąc o tekście, oprócz artykułów tematycznych czy wpisów blogowych istnieją inne bardziej zaawansowane i oryginalnie formy contentu. Przede wszystkim będą to poradniki czy case study. Treści tutorialowe które ukazują pewien problem taki jak np. studium przypadku wyjaśniające dane zagadnienie krok po kroku, są bardzo popularne. Użytkownicy dzięki nim, mogą rozwiązać konkretny problem, a więc bardzo często lubią z nich korzystać.

Podsumowanie:

  • nie ograniczaj się jedynie do form tekstowych
  • dodaj zdjęcia, filmy, grafiki, prezentacje
  • pomyśl o webinarach, tutorialach, case study czy poradnikach

Angażowanie odbiorców oraz konkursy

Jeśli prowadzimy bloga naszej marki, powinniśmy również angażować odbiorców. Dzięki temu będą oni chętniej i częściej przychodzili na nasz blog, aktywnie uczestniczyli w jego życiu, a także utożsamiali się z naszą marką. Istnieje wiele sposobów na angażowanie odbiorców.

Przede wszystkim możemy organizować gry i konkursy z nagrodami. Mogą być one zarówno symboliczne, jak i mieć konkretną wysoką wartość. Ważne jest, aby organizować konkursy, które wymagają wykonania pracy konkursowej, a nie jedynie samego zgłoszenia się.

Dzięki temu użytkownicy przeznaczą pewną ilość czasu dla stworzenia pracy konkursowej, a tym samym przywiążą się do naszej marki. Dobrym pomysłem jest wymaganie stworzenia realnej pracy konkursowej wykonywanej w realnym świecie, dzięki czemu nasza marka cyfrowa stanie się dla nich namacalna.

Kolejnym sposobem na zaangażowanie odbiorców jest organizowanie eventów. Mogą być to eventy przeprowadzone zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. Możemy zatem organizować pokazy, transmisję live na żywo czy webinaria. Możemy również organizować akcje charytatywne lub związane z naszą branżą takie jak zloty czy spotkania tematyczne.

Będzie to bardzo duże wykroczenie poza naszego bloga, ale które skonsoliduje społeczność i sprawi, że poczuję się ona wyjątkowo. Osoby biorące udział w różnych eventach znacznie chętniej będą powracali na naszego bloga.

Bonusy dla czytelników

Prowadząc bloga, powinniśmy również zadbać o to, aby jego czytelnicy czuli się wyjątkowo. W sieci istnieje wiele tego typu witryn, które są prowadzone przeważnie podobnie. Jeśli będziemy wyróżniali się na tle innych blogów, użytkownicy znacznie chętniej będą wracali na nasz serwis.

Dobrym sposobem na to jest oferowanie im bonusów, a także promocji czy kodów rabatowych. Profity, jakie będziemy dawali naszym odbiorcom, mogą być bardzo różne i przedstawione w różnej formie. Mogą być to zniżki, produkty dostępne jedynie poprzez naszego bloga czy usługi specjalne.

Niezależnie od tego jednak, co będziemy ofiarowali naszym odbiorcom, ważne jest, aby było to dostępne jedynie na naszym blogu. Dzięki temu jego czytelnicy poczują się wyróżnieni, a także będą przeglądali naszego bloga nawet jeśli skupiają się na naszych social mediach czy stronie internetowej. Będą również zapraszali swoich znajomych i innych użytkowników, którzy też na blogu będą mogli odnieść konkretne wymierne korzyści. 

Optymalizacja user experience

Zajmując się naszym blogiem powinniśmy zwrócić również uwagę na jego optymalizację pod kątem user experience. Jest to dostosowanie strony internetowej pod kątem użytkowników, którzy będą z niej korzystali. Optymalizacja ta oznacza szereg zmian i udogodnień, które ułatwiają przebywanie użytkowników na stronie. W przypadku blogów, warto zwrócić uwagę na kilka elementów.

Przede wszystkim będzie to zadbanie o odpowiednią ekspozycję reklam. Jeśli naszym blogu emitujemy reklamy, powinniśmy zadbać o to, aby nie przeszkadzały one w czytaniu i zapoznawaniu się z treściami.

Ważnym elementem optymalizacji i user experience jest również zadbanie o linkowanie wewnętrzne, czyli pomiędzy poszczególnymi podstronami serwisu. W każdym wpisie na blogu powinniśmy zatem umieścić czytelne i wyraźne linki do innej treści znajdującej się w obrębie naszego serwisu.

Zobacz: Współczynnik odrzuceń – co to jest, jaki powinien być i jak go zmniejszyć?

Linkowanie wewnętrzne które ma wymiar optymalizacji SEO, jest również ważne dla użytkowników. Pomaga zatrzymywać ich dłużej na naszej stronie internetowej, a także zachęca do czytania innych wpisów znajdujących się na naszym serwisie. Linki takie możemy dodawać wraz z adnotacją „przeczytaj” lub „zobacz także”.

Dostosowanie strony naszego bloga pod kątem user experience to również zadbanie o szybkość wczytywania się i działania serwisu, co znacznie podnosi komfort jego użytkowania. Powinniśmy również dobrać odpowiedni rozmiar czcionki do grupy docelowej, jaka będzie korzystała z naszej strony internetowej — zwłaszcza jeśli są to starsze osoby. Dobrym ruchem będzie również uproszczenie szkieletu bloga tak, aby móc czytelnie przedstawiać treści, jakie będziemy zamieszkali.

Porada: Jeśli samodzielnie nie potrafimy zoptymalizować strony pod kątem user experience, warto pomyśleć nad skorzystaniem z usług freelancera SEO. Może być to jednorazowe zoptymalizowanie serwisu lub wypracowanie pewnego szablonu publikacji, który będziemy samodzielnie już wykorzystywali w przyszłości.

Nawiązuj bezpośrednie relacje z czytelnikami

Bardzo ważną rzeczą przy prowadzeniu bloga jest również nawiązywanie bezpośrednich relacji i interakcji z odbiorcami. Wydawanie bloga nie jest jedynie publikowaniem treści, które mają trafiać do użytkowników. Aby blog był atrakcyjny, powinniśmy upewniać się czy dane treści podobają się odbiorcom i chcą takich treści więcej.

Powinniśmy zatem zadawać pytania otwarte, a także prosić o opinię naszych czytelników. Bardzo często dowiemy się z nich wielu przydatnych informacji, które pozwolą urozmaicić i ulepszyć na naszego bloga. Jest to dobry audyt, który bezpośrednio mówi nam, jakie potrzeby mają nasi odbiorcy. Często odpowiedzi, mogą być zaskakujące — na które sami nigdy byśmy nie wpadli.

Nawiązywanie interakcji z naszymi czytelnikami buduje również więź, a także przywiązanie do marki i lojalność. Dobrym pomysłem jest również współtworzenie materiału z naszymi odbiorcami tak, aby ich praca pojawiała się na naszym blogu. Da to poczucie realności i tego, że doceniamy naszych odbiorców.

Dla wielu z nich będzie to bardzo budujące i satysfakcjonujące jeśli będą mogli opublikować swój materiał na naszym blogu. Dla nas jako wydawców będzie to z kolei możliwość opublikowania kolejnego jakościowego materiału bez ponoszenia kosztów czy przeznaczenia czasu na jego stworzenie.

Oceń tekst

Średnia ocena 3 / 5. Liczba głosów: 2

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.