Linki wewnętrzne, wychodzące i zwrotne z sieci. Poznaj trzy rodzaje linków, które wspomagają pozycjonowanie Twojej strony WWW!

Linkowanie strony internetowej przede wszystkim kojarzy nam się jedynie z dodawaniem linków zewnętrznych, które są ważnym elementem pozycjonowania. Budowanie linkowania strony opiera się jednak o trzy rodzaje linków i nie tylko są to linki zewnętrzne, ale także linki wewnętrzne czy wychodzące. W tym tekście prezentujemy trzy rodzaje linkowania strony internetowej podczas pozycjonowania, które wpływają na ten proces i powinny być wykonywane świadomie oraz jakościowo.

Linki wewnętrzne

Pierwszym typem linkowania, od którego powinniśmy rozpocząć ten aspekt pozycjonowania, jest linkowanie wewnętrzne. Jest to umieszczanie linków w obrębie naszego serwisu internetowego, które będą łączyły poszczególne podstrony witryny. Linkowanie wewnętrzne może być wykonywane w różnych schematach. Może być ono kierowaniem linków z poszczególnych podstron do strony głównej lub linkowaniem wszystkich podstron w formacie plastra miodu. Konkretny schemat zależy od danej taktyki pozycjonowania i optymalizacji serwisu, ale niezależnie od niego linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym elementem.

Przede wszystkim linkowanie wewnętrzne ma ułatwić indeksowanie naszej strony internetowej robotom Google. Jeśli strony całego naszego serwisu są połączone linkami, roboty będą mogły łatwo przechodzić no nie i odnajdywać nawet mniej istotne podstrony serwisu. Szybkie, a także dokładne indeksowanie naszej witryny z pewnością pozytywnie wpłynie na ocenę naszego serwisu, a także proces pozycjonowania.

Linki wewnętrzne mają również za zadanie ułatwiać nawigowanie użytkownikom, a także zachęcać ich do pozostania na naszej stronie internetowej. Linki takie, powodując przejścia użytkowników na inne podstrony sprawiają iż użytkownicy pozostają dłużej na naszej stronie internetowej, a także lepiej się z nią zapoznają i częściej na nią wracają.

Linki wewnętrzne mogą być umieszczane na naszej stronie internetowej w różnych formach. Przede wszystkim mogą być to bezpośrednie pełne adresy URL kierujące do konkretnych miejsc. Linki na naszych serwisach mogą mieć również formę aktywnych słów, które będą umożliwiały kliknijcie na nie i przeniesienie się do danej części witryny.

Tworząc linkowanie wewnętrzne na naszej stronie internetowej powinniśmy pamiętać, aby robić to systematycznie i według pewnego schematu. Zapobiegnie to bałaganowi, a także ułatwi sukcesywne tworzenie linkowania wraz z rozwojem i rozbudową strony internetowej.

Linki wychodzące

Drugim typem linkowania strony internetowej jest linkowanie wychodzące. Jest to najrzadziej używany typ linkowania, o którym praktycznie nie mówimy podczas procesu pozycjonowania. Jest on jednak bardzo ważny i jest niejako odwrotnością linkowania zewnętrznego. Linkowanie wychodzące polega na umieszczeniu na naszej stronie internetowej linków, które będą kierowały do zewnętrznych stron znajdujących się w sieci. Linkowanie takie ma na celu oferowanie naszym odbiorcom dodatkowych treści, a w ten sposób lepszą ocenę naszej witryny przez wyszukiwarkę Google.

Wyszukiwarka interpretuje to jako troskę o użytkowników, a także przekazywanie im dodatkowych informacji. Choć może wydawać się to teoretycznie darmowym linkowaniem innych stron, w praktyce również czerpiemy z tego spore korzyści. Wyszukiwarka Google pozytywnie ocenia takie zachowania, a my możemy podnosić pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google.

Na co zatem zwrócić uwagę podczas linkowania wychodzącego z naszej strony internetowej?

Przede wszystkim powinniśmy dodawać odnośniki do stron o podobnej kategorii i tematyce. Budując pulę linków dla naszego serwisu, możemy w ten sposób jeszcze bardziej powiązać naszą witrynę z daną tematyką i wzbogacić linki zewnętrzne, które pozyskujemy do naszej witryny. Zamieszczając na naszym serwisie linki do innych serwisów, nie musimy robić tego do witryn z bezpośredniej konkurencji. Możemy kierować je to do stron internetowych w danej tematyce, z którymi nie rywalizujemy. Ciekawym pomysłem jest zamieszczenie linków do Wikipedii, która jest szczególnie ceniona przez wyszukiwarkę Google, a każde powiązanie z tym serwisem będzie z pewnością pozytywnie odebrane przez wyszukiwarkę.

Linki zwrotne z sieci

Linkowanie zewnętrzne jest zdecydowanie najpopularniejszym typem linkowania strony internetowej. W przeszłości był to wręcz decydujący czynnik o pozycji naszej strony w wyszukiwarce Google, który często służył do manipulacji rankingiem. Obecnie choć jego istotności jest już porównywalna z innymi czynnikami rankingowymi, w dalszym ciągu linkowanie zewnętrzne naszej strony internetowej jest bardzo ważnym sygnałem dla Google który pomaga jej oceniać naszą witrynę.

Linkowanie zewnętrzne przede wszystkim powinniśmy wykonywać naturalnie oraz w jakościowy sposób. Oznacza to, iż linki powinniśmy dodawać w sieci w zróżnicowany sposób oraz w różnym odstępie czasowym i robić to regularnie. Zapobiegnie to karom za manipulacje, które mogą być bardzo dotkliwe.

Google wiedząc, iż linkowanie zewnętrzne jest istotną częścią pozycjonowania, posiada wiele algorytmów i systemów, które wyłapują strony, próbujące manipulować linkami zewnętrznymi. Ważnym aspektem jest również dodawanie linków zwrotnych z jakościowych serwisów. Obecnie zdecydowanie, warto dodać jeden silny link zwrotny z popularnego serwisu tematycznego, aniżeli wiele bezwartościowych linków z obumarłych stron. Warto robić to zatem nawet odpłatnie np. poprzez artykuły sponsorowane.

Jednym z głównych pytań, jakie pada przy temacie linkowania zewnętrznego jest to, skąd możemy pozyskiwać takie linki. Linki możemy pozyskiwać z różnych miejsc — zarówno tych popularnych jak i tych bardziej osobliwych. Przede wszystkim są to katalogi biznesowe oraz wizytówka Google Moja Firma na Google Maps. Linki zwrotne możemy pozyskiwać również z mediów społecznościowych, a także stron internetowych z możliwością komentowania takich jak np. YouTube.

Kolejnym darmowym miejscem w którym możemy linkować naszą witrynę są tematyczne fora internetowe. Dość niecodziennym i niespotykanym miejscem linkowania ale które daje bardzo dobre rezultaty są portale ogłoszeniowe. Dzieje się tak z uwagi na ich wysoką popularność. Linki możemy sprytnie przemycać w ogłoszeniach które będziemy publikowali na portalach z wielomilionową liczbą wejść.

Ważnym aspektem linkowania zewnętrznego jest również dodawanie linków o odpowiednich atrybutach. Ogólnie rozróżniamy dwa typy linków zewnętrznych – dofollow i nofollow. Są to linki, które odpowiednio przekazują moc pozycjonująca ze strony z której prowadzą do naszego serwisu i nie robią tego.

Wymierne profity otrzymywać będziemy zatem jedynie z linków typu dofollow. Powinniśmy jednak pamiętać o linkach typu nofollow gdyż urozmaicają one linkowanie i zwiększają wiarygodność tego procesu, o czym wspominają nawet sami pracownicy Google.

Linkowanie zewnętrzne wykonuje się z kilku powodów. Przede wszystkim linki takie świadczą o popularności naszej strony internetowej i o tym, że użytkownicy w sieci bardzo często ją polecają między sobą. Dla Google jest to jasny sygnał, iż powinna wyżej pozycjonować naszą witrynę, skoro jest doceniona i popularna wśród użytkowników internetu.

Linkowanie zewnętrzne pomaga również odnajdywać naszą stronę internetową robotom pozycjonującym w sieci, a także przechodzić na nią. Duża ilość linków zwrotnych prowadzących do naszej witryny, z pewnością przyspieszy i ułatwi proces pozycjonowania. Linki zewnętrzne umieszczane do naszego serwisu w sieci pomagają również pozyskiwać ruch dla naszego serwisu.

Wiele osób odnajdując linki, zdecyduje się przejść na naszą stronę i ją sprawdzić czy pozostać na niej przez dłuższy czas. To wszystko podnosi statystyki długości odwiedzin, ilości ruchu czy jego jakości. Dobre statystyki odnośnie ruchu na naszym serwisie przełożą się z kolei na wyższe jego pozycjonowanie.

Dlaczego warto wykorzystywać wszystkie typy linków?

Mówiąc o linkowaniu strony internetowej, zdecydowanie warto wykorzystywać wszystkie trzy typy linkowania. Przede wszystkim jest to stosunkowo proste zadanie, do którego nie musimy zatrudniać specjalistów i możemy wykonywać je samodzielnie. Pamiętając o zachowaniu zasady zdrowego rozsądku, z pewnością nie przeoptymalizujemy pod tym kątem naszego serwisu.

Używanie wszystkich trzech typów linkowania pozwala również wykorzystać pełen potencjał, jaki drzemie w ogólnym linkowaniu strony internetowej. Jest to szczególnie widoczne przy pozycjonowaniu serwisów, które znajdują się na najwyższych pozycjach w kategoriach tematycznych w wyszukiwarce Google. W takiej sytuacji nawet drobne elementy czy zmiany mogą robić pewne różnice i dawać sporo profitów.

Linkować witrynę samodzielnie czy zamawiać linkowanie w agencji?

Jedną z ważniejszych kwestii, która również powinna zostać wyjaśniona przy temacie linkowania strony internetowej, jest to, czy linkować witrynę samodzielnie czy może skorzystać z pomocy agencji SEO. Przede wszystkim na rynku znajdziemy bardzo wiele różnego rodzaju usług związanych z linkowaniem.

Będziemy mogli zarówno zlecić zaawansowane prace profesjonalnym agencjom SEO, jak i wykupować od poszczególnych agencji automatycznie pakiety linków. Na rynku otrzymujemy także możliwość wykupienia publikacji linków w tekstach na poczytnych portalach, czy prowadzenie regularnego linkowania przez popularne serwisy tematyczne.

Mówiąc, zatem o linkowaniu, najlepszym rozwiązaniem jest dywersyfikacja różnych metod pozyskiwania linków. Przede wszystkim będzie to naturalne, a także pozwoli ocenić, który sposób sprawdza się najlepiej i ew. skupić się na nim. Mówiąc o linkowaniu przeprowadzanym na naszej stronie internetowej, również warto zatrudnić do działań tego typu specjalistów – przynajmniej na początkowym etapie budowy strony lub jeśli nigdy tego nie robiliśmy. Dzięki temu stworzą oni prosty system linkowania, który będziemy mogli kontynuować już samodzielnie.

Samodzielne linkowanie strony internetowej również jest możliwe do regularnego wykonywania. W takiej sytuacji powinniśmy dokładnie zapoznać się z tą tematyką, a także skorzystać z poradników czy czerpać wiedzę na temat linkowania zamieszczoną w internecie przez specjalistów. Samodzielnie linkować stronę internetową możemy wtedy, gdy np. nie prowadzimy rozbudowanego projektu lub jeśli posiadamy czas na tę mozolną pracę.

Oceń tekst

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.