Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – czy to dobry pomysł?

Wiele firm posiada już własne witryny internetowe. Jednak, aby odnosiły one sukces w sieci i przyciągały klientów na stronę oraz namawiały do zakupu potrzeba czegoś więcej. Koniecznością jest dziś profesjonalne pozycjonowanie stron. Na rynku istnieje wiele agencji, które zajmują się tym procesem od początku do końca. Ale czy faktycznie każdemu potrzebna jest zewnętrzna firma? Czy pozycjonowanie stron internetowych samodzielnie to dobry pomysł?

Co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu stron?

Po pierwsze to proces, który dzieli się na kilka etapów. Każdy z nich wygląda zupełnie inaczej, ale wszystkie łączy jedno – potrzeba sporej wiedzy i doświadczenia, aby nie popełnić błędu i nie zaszkodzić swojej stronie. Pozycjonując witrynę samodzielnie musisz stać się jednocześnie:
• ekspertem od spraw technicznych swojej strony;
• copywriterem SEO;
• marketingowcem ustalającym strategie.

Bowiem na pozycjonowanie stron składają się nie tylko wysokiej jakości teksty publikowane w witrynie, ale także dbałość o mocne linki zewnętrzne (trzeba wiedzieć, które wybrać, a które są szkodliwe), a także na bieżąco analizować działanie swojej strony i tworzyć przejrzyste linki czy przekierowania.

Kiedy warto pozycjonować stronę samemu?

Na pewno nie wtedy, kiedy Twoim celem jest oszczędność kosztów. Więcej stracisz niż zyskasz, jeśli nie masz optymalnego poziomu wiedzy na temat pozycjonowania. Warto jednak spróbować swoich sił, gdy liczysz się z błędami i będziesz miał czas na ich naprawienie. Potrzebujesz również sporej ilości czasu, aby w pełni zająć się dbałością o widoczność swojej witryny w wyszukiwarce Google. Bowiem pozycjonowanie stron to proces nieustanny i regularnie muszą być prowadzone działania dążące do lepszych wyników SEO.

Dobrym sposobem na początek jest pozyskanie wiedzy na temat pozycjonowania. Możesz wykupić kurs, który wprowadzi Cię w dobre techniki pozycjonowania i zwróci uwagę na najpopularniejsze błędy. Warto także śledzić najnowsze trendy w algorytmach Google i czytać popularne blogi SEO. I dopiero wtedy zacząć pozycjonować własną stronę.

Samodzielne pozycjonowanie – czy jest trudne?

Pozycjonowanie stron to temat niezwykle szeroki. Składa się na nie wiele czynników, a SEO jest tu metodą najlepszą, gdyż raz osiągnięta na skutek uczciwych i solidnych działań pozycja w wyszukiwarce jest trudna do osłabienia, jeżeli kontynuuje się przyjęte strategie, korygując je wraz ze zmianami w ewolucji algorytmów.

Z pewnością, aby dobrze opanować pozycjonowanie stron, trzeba sporo nauki, jednak nie jest to coś, co znajduje się poza zasięgiem zainteresowanych SEO osób. Niezwykła obfitość materiałów, często darmowych, a także tysiące niezwykle pomocnych internetowych społeczności, sprawiają, że SEO można opanować samodzielnie. Do tego istnieją też oczywiście rozmaite kursy.

A może jednak agencja lub freelancer?

Nawet jeśli posiadasz wiedzę, ale nie masz czasu na prowadzenie regularnych działań, lepiej jest skorzystać z pomocy agencji lub freelancera. Dzięki swoim umiejętnościom możesz cały czas mierzyć ich pracę i sprawdzać, czy wszystkie działania wykonują w poprawny sposób.

Koszty będą trochę wyższe, ale większość z nich, np. dotyczących narzędzi do badania słów kluczowych, i tak będziesz musiał ponieść. Ostatecznie agencja lub freelancer może przynieść Ci szybsze rezultaty w pozycjonowaniu, a dodatkowo ograniczy ryzyko błędu.

Zaufanie względem usługodawców – dlaczego nie każda agencja SEO jest dobra?

Dobrzy seowcy nie pracują najczęściej w agencjach SEO i taka jest cała prawda o branży. Eksperci od pozycjonowania o wiele więcej pieniędzy zarabiają na współpracy z sieciami partnerskimi i na promowaniu własnych biznesów niż na pracy na etacie dla agencji. Dla dobrego seowca nawet kwota kilkunastu tysięcy na rękę jest śmieszna, gdyż poza agencją potrafi on wygenerować sobie kilku czy kilkunastokrotnie wyższy dochód przy takim samym nakładzie pracy, często realizując przy tym swoje pasje i nie musząc wchodzić w dyskusje z klientami.

W agencjach SEO często pracują osoby, które nie znają się na nim tak dobrze, jak zleceniodawcy sobie wyobrażają. Do tego rotacja jest bardzo wysoka, gdyż świeży seowcy bardzo często szybko zauważają, że istnieją znacznie lepsze sposoby na zarobek w branży. Typowy profil seowca w większości agencji odbiega od wyobrażeń firm, które zlecają pozycjonowanie.

Uczciwość i oficjalne wytyczne Google

Inną sprawą jest to, że tak naprawdę w dzisiejszych czasach nie ma jasnych instrukcji co do tego, jak można wspiąć się na szczyt wyników wyszukiwania. Od kilku lat Google stara się jak najbardziej ograniczyć możliwość manipulowania wynikami wyszukiwania, na czym jeszcze do niedawna opierała się niemal cała branża.

Google pozbawiło seowców wielu narzędzi i duża liczba informacji jest tajna, jednak jedno pozostaje pewne – SEO musi być przeprowadzane uczciwie, a liczy się w nim przede wszystkim treść wysokiej jakości.

Żadna agencja nie wypozycjonuje strony, która jest pełna treści kiepskich i przeciętnych. Wypozycjonować taką stronę można, używając nieczystych chwytów, które są zwalczane przez Google. Stosująca je strona może nawet zostać usunięta z wyników wyszukiwania, chociaż na początku rzeczywiście może ona awansować.

Fundamentem SEO musi być więc tworzenie jak najlepszej jakości artykułów na stronę. Dodatkowo istnieją szczegółowe wytyczne Google, które mówią o tym, co wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Bardzo liczy się tu między innymi dopasowanie strony do urządzeń mobilnych, szybkość jej wczytywania, a także layout, który musi być czysty i pozbawiony elementów rozpraszających uwagę. Karane są strony zawierające reklamy ponad tak zwanym obszarem powyżej foldu, czyli w tej części strony, którą widzi internauta, kiedy na nią wchodzi i jeszcze nie zacznie jej przewijać.

Jeżeli już chce się korzystać z usług specjalisty w zakresie czynników wpływających na SEO, należy mu powierzyć przede wszystkim właśnie elementy związane z konstrukcją strony. Dostosowanie do urządzeń mobilnych czy przyspieszenie strony rzeczywiście może być zbyt skomplikowane dla przedsiębiorcy, tak samo, jak i uczynienie jej layoutu przyjaznym. Większość elementów wpływających na SEO jednak jak najbardziej może zostać wprowadzona samodzielnie.

Bardzo ważna jest na przykład zawartość tagu <title>, a także alternatywne opisy, czyli niewidoczny dla odwiedzających opis grafik, które jednak widoczne są dla przeglądarki. Dodatkowo trzeba zadbać o optymalizację strony, optymalizując występujące na niej grafiki. Polega to na znacznym zmniejszeniu ich rozmiaru bez powodowania spadku ich jakości. Istnieją do tego wręcz tysiące narzędzi.

Tak samo przedsiębiorcy są w stanie przygotowywać meta opisy stron, czy szukać skutecznych słów kluczowych i poprawnie ich używać. To nie jest wiedza tajemna, a w wielu przypadkach jest ona szybka do przyswojenia.

Agencja SEO może być jednak dobrym rozwiązaniem, jeżeli samemu prowadzi się na przykład sklep internetowy i trzeba by było większość czasu poświęcić na optymalizację, co uniemożliwiłoby skupienie się na prowadzeniu właściwego biznesu. Trzeba wybrać jednak formę, która stosuje oficjalne wytyczne Google i nie ucieka się do tak zwanego Black Hat SEO i Gray Hat SEO, czyli praktyk, które Google potępia i za które banuje stronę z wyszukiwarki. Agencję trzeba więc dokładnie sprawdzić, dotrzeć do jej klientów i zasięgnąć ich zdania, przyglądając się ich wynikom.

Jeżeli ma się natomiast niewielką stronę, której się bardzo często nie aktualizuje i na którą nie są dodawane setki i tysiące produktów, to najlepszym wyjściem będzie samodzielne pozycjonowanie z minimalną pomocą specjalisty, który dopasuje stronę do urządzeń mobilnych i ją przyspieszy.

Oceń tekst

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Udostępnij:
Obrazek domyślny
Kamil Laskowski

Skutecznie zwiększam widoczność moich klientów w wyszukiwarce Google poprzez techniczne pozycjonowanie stron internetowych.